• Biotage/

Biotage AB förvärvar SPE och Evaporerings produkter från Caliper Life Sciences, Inc.

Biotage AB (STO: BIOT), en ledande leverantör av verktyg och teknologier för medicinsk och analytisk kemi, och Caliper Life Sciences, Inc (NASDAQ: CALP) offentliggör idag Biotages förvärv av två produktlinjer för extraktion och evaporering från Caliper. Biotage köper produktlinjerna RapidTrace® och TurboVap® med tillhörande tillgångar för 16,5 miljoner US dollar. Dessa produkter omsatte 9,5 miljoner US dollar under 2009. Cirka åtta personer från Caliper kommer att erbjudas anställning hos Biotage, som konsoliderar den förvärvade verksamheten från och med den 25 maj 2010. Produktlinjerna i sammandrag: RapidTrace SPE Workstation är en automatiserad, modulär och skalbar plattform för fastfas extraktion med hög kapacitet. Ett samarbete med Caliper på senare tid har resulterat i att RapidTrace produkten är helt kompatibel med Biotages Isolute® kolonner för SPE. TurboVap linjen av evaporeringsprodukter består av datorstyrda system som möjliggör obevakad och automatiserad evaporering och färdigställande av prov. TurboVap produktlinjen är en logisk expansion och komplement till Biotages existerande produktlinje inom evaporering, V-10. “Vi är mycket nöjda med att ha genomfört detta förvärv och vi förväntar oss en betydande förbättring av vårt rörelseresultat, då denna verksamhet endast innebär begränsade kostnadsökningar. Detta är ännu ett viktigt steg i Biotages strategiska fokus på att expandera längre och djupare in i Sample Prep marknaden, där dessa produkter kompletterar våra befintliga produktlinjer på ett mycket bra sätt. Den stora installerade basen av instrument utanför läkemedelsindustrin ger oss nya kundkontakter inom våra nya målområden, livsmedel, jordbruk, klinik, rättsmedicin och miljö. Vår globala säljorganisation kan direkt ta sig an dessa produkter tillsammans med befintligt utbud. Caliper kommer att fortsätta att tillverka de förvärvade produkterna och vi är i ett tidigt skede av att utvärdera ytterligare strategiska samarbetsmöjligheter.” säger Torben Jörgensen, VD och koncernchef för Biotage AB. “RapidTrace och TurboVap är mycket bra produkter och de har varit väldigt lyckosamma för Caliper. Denna avyttring kommer dock att bidra i vår strävan att ytterligare fokusera på vår nya strategiska inriktning att utveckla teknologier som gör det möjligt för forskare inom läkemedelsindustrin att ta fram och förbättra mediciner och diagnostiska tester. Jag tror att Biotage med sitt utbud av kompletterande förbrukningsvaror kommer att kunna dra ytterligare fördelar av denna produktportfölj och jag tror också att Caliper och Biotage har stora möjligheter att dra vidare nytta av varandras styrkor i nära samarbete.” säger Kevin Hrusovsky, VD och koncernchef för Caliper Life Sciences, Inc. Informationen är sådan som Biotage AB (publ) ska offentliggöra enligt lagen om värdepappersmarknaden. Informationen lämnades för offentliggörande den 18 maj 2010 kl. 8.30.