• Biotage/

Biotage AB inleder samarbete med MultiSynTech GmbH och startar peptidsyntesverksamhet

Biotage offentliggör idag att bolaget inleder samarbete med det tyska bolaget MultiSynTech GmbH. Samarbetet avser både distributionsrättigheter för MultiSynTechs nuvarande system samt etablerandet av ett samarbetsprojekt om mikrovågsstödd peptidsyntes.
De avtal som ingåtts med MultiSynTech ger bland annat Biotage distributionsrättigheter för MultiSynTechs nuvarande peptidsyntessystem. Biotage och MultiSynTech har också kommit överens om ett utvecklingsprojekt för utveckling av ett mikrovågsstött peptidsyntessystem som kommer att utöka utbytet och hastigheten vid peptidsyntes.

Efterfrågan av produkter inom peptidsyntes är starkt växande. Under forskningsfasen behöver biokemister längre och mer komplexa peptider för att studera interaktioner mellan proteiner, för att producera peptidantikroppar, och förstå komplexa sjukdomstillstånd. Marknaden för peptidsyntes uppskattas för närvarande till SEK 150m årligen och förväntas växa årligen med ett tvåsiffrigt procentbelopp.

Samarbetet mellan Biotage och MultiSynTech förväntas ge de verktyg som kontraktstillverkare, forskningsgrupper inom industrin och akademin, behöver för att möta de nya utmaningarna vid peptidsyntes. Biotage kommer att kunna erbjuda både parallellsyntes och mikrovågssyntesmöjligheter och därigenom vara unikt positionerad med ett erbjudande som adresserar det fulla behovsspektrumet.

“Vi ser from mot att arbeta i nära samarbete med Biotage. Biotage har ett välbeprövat sälj- och supportteam som kommer att ge oss fantastiskt mycket bättre täckning utanför centrala Europa, men också öppna upp möjligheter för våra produkter i USA, England, Norden och Asien.” säger Udo Treffer, VD, MultiSynTech.

“MultiSynTech är klar ledare inom automatiserad peptidsyntes. Det här samarbetsprojektet kommer att kombinera MultiSynTechs automatiserade syntesinstrument med Biotages mikrovågsteknologi i ett unikt integrerat system.” säger Torben Jørgensen, VD, Biotage.