Biotage lanserar ny automatiserad plattform för rening av plasmider

Biotage tillkännager idag lanseringen av Biotage® PhyPrep, en ny automatiserad plattform för upprening av plasmid-DNA. PhyPrep frigör laboratoriepersonal från repetitivt manuellt arbete och drar full fördel av PhyTip®-kolonnernas teknologi för dubbelriktad kromatografi (Dual Flow Chromatography), vilket resulterar i endotoxinfritt plasmid-DNA av transfektionsgrad.

Plasmid-DNA, eller plasmider, är viktiga verktyg inom läkemedel-, bioteknik- och livsmedelsindustrin samt akademiska laboratorier. Plasmider används ofta för att klona och amplifiera (göra många kopior av) eller uttrycka specifika gener, och det finns ett stort antal kommersiellt tillgängliga plasmider för sådan användning. Plasmider används vanligtvis vid utveckling av biologiska läkemedel. De vanligaste applikationerna för plasmider inom det biofarmaceutiska området är bakterievektorkloning, proteinproduktion, genterapi och olika sjukdomsmodeller, vilket ligger i linje med Biotages fokus på mänsklighetens bästa - HumanKind Unlimited.

Den nya Biotage® PhyPrep-plattformens automatiserade process för upprening av plasmider minskar risken för mänskliga misstag, och den identiska hanteringen av varje prov gör plasmidutbytet och renheten jämnare. Många laboratorier inom bioläkemedel lägger idag ut plasmidupprening externt. Med Biotage® PhyPrep kan de i stället göra det arbetet internt, vilket förbättrar processkontroll och projektleverans, och samtidigt minskar kostnaderna.

Biotage® PhyPrep är det första automatiserade systemet för plasmidrening i skalorna Maxi, Mega och Giga. De olika skalorna skiljer sig åt i hur mycket cellkultur som renas, med utbyten från 1 mg till 10 mg plasmid-DNA.

”Lanseringen av Biotage® PhyPrep kommer att hjälpa laboratorier att upptäcka nya behandlingar för patienter med hjälp av biologiska läkemedelsmolekyler som antikroppar och nya genterapier. En perfekt matchning med Biotages etos ”HumanKind Unlimited” - som på ett hållbart sätt frigör vetenskapens potential för att ta itu med de problem som det globala samhället står inför, vilket gör världen friskare, grönare och renare”, säger Tomas Blomquist, VD för Biotage.

Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersoners försorg, för offentliggörande den 21 Juni  2021 kl. 12:00 CET.

Kort om Biotage

Biotage är ett Globalt Impact Tech företag som är djupt engagerade i att lösa samhällsproblem. Vi erbjuder lösningar för kunders arbetsflöden inom forskning och tillverkning av läkemedel, analytisk testning och vatten- och miljöanalyser.

Biotage bidrar till hållbar vetenskap och vi strävar efter att göra världen mer hälsosam, grönare och renare för mänskligheten – HumanKind Unlimited.

Våra kunder spänner över ett brett spektrum av marknadssegment från läkemedel, bioteknik, kontraktsforskning och kontraktstillverkning till kliniska, forensiska och akademiska laboratorier liksom organisationer som fokuserar på livsmedelssäkerhet, rent vatten och miljömässig hållbarhet.

Biotage har huvudkontor i Uppsala, Sverige, och har ca 485 anställda världen över. Koncernen hade en försäljning på 1 092 miljoner kronor 2020 och våra produkter säljs i mer än 70 länder. Biotages aktie (BIOT) är noterad på NASDAQ Stockholm, Mid Cap.

Website: www.biotage.com