Biotage säljer divisionen Biosystems till QIAGEN

I oktober 2007 påbörjade Biotage styrelse en strategisk utvärdering av Biotages verksamhet. Styrelsen har till följd av denna utvärdering beslutat att avyttra divisionen Biosystems och aktieinnehavet i Corbett Life Science Pty Ltd till QIAGEN. Tillträde förväntas ske den 2 oktober 2008. Biotage kommer att fokusera framtida aktiviteter på Discovery Chemistry divisionen, med målsättning att förbättra rörelsemarginalen, skapa organisk tillväxt samt att förvärva kompletterande produkter eller verksamheter.

QIAGEN förvärvar tillgångarna i Biosystems och Biotages aktier i Corbett (17,5%) för en initial köpeskilling om US$ 53m. Förutsatt att vissa försäljningsmål uppnås kommer milstolpsersättningar om sammantaget högst US$ 7m att betalas ut till Biotage från QIAGEN, under perioden från QIAGENS tillträde av verksamheten och fram till och med 31 december 2012. QIAGEN tar över samtliga anställda som hör till Biosystems.

Efter justering för bland annat vissa skyldigheter som QIAGEN tar över vid tillträde, erhåller Biotage ett netto om cirka US$ 50m. Reavinsten för försäljningen förväntas uppgå till cirka SEK 220m före skatt.

Rullande 12 månader per 30 juni 2008 genererade Biosystems (som primärt segment) en omsättning om SEK 101,2m (av Biotages totala omsättning om SEK 481,7m) och ett rörelseresultat om SEK 28,1m (av Biotages totala rörelseresultat om SEK 42,4m). Härutöver erhöll Biotage utdelningar från Corbett om SEK 7,6m under motsvarande period.

Biotage kommer under fjärde kvartalet 2008 att vara distributör för QIAGEN av Biosystems produkter. Nettoresultatet från detta distributionsavtal förväntas vara marginellt. Biotage kommer också att i enlighet med separat avtal tillhandahålla vissa administrativa tjänster till QIAGEN under den kommande 12-månadersperioden.

Styrelsen är mycket nöjd med affären med QIAGEN. Överskottet från försäljningen möjliggör för Biotage att ytterligare förbättra och vidareutveckla verksamheten i Discovery Chemistry divisionen. Biotage avser nu att bredda sitt nuvarande produkterbjudande till nya applikationsområden. Särskilda områden av intresse är miljö- och livsmedelanalyser. Biotage har också stora förväntningar på möjligheterna att utveckla och bredda Biotages mikrovågsteknologier för nya applikationer. Den strategiska utvärderingen har vidare indikerat möjligheter att det finns möjligheter att gå in i nya områden, som kan ge större synergier än den nu avyttrade Biosystems divisionen. Det huvudsakliga målet är att förbättra rörelsemarginalen, skapa organisk tillväxt samt att förvärva kompletterande produkter eller verksamheter.

Biosystems har under senare år haft en stark teknologiutveckling och organisk tillväxt. En ny instrumentplattform lanserades sent under första kvartalet av 2008 som möjliggör en expansion in i klinisk diagnostik, ett applikationsområde där Biotage tidigare inte har varit verksamt. Biotages strategiska fokus på Discovery Chemistry divisionen ledde till överenskommelsen med QIAGEN, som har den expertis, kunskaper och de resurser som behövs för att fullt ut kunna exploatera Pyrosequencing® teknologin i in vitro diagnostikmarknaden.

“QIAGEN passar väldigt bra ihop med Biosystems och denna affär kommer att vara mycket fördelaktig för båda bolagens kunder.” säger Torben Jørgensen, VD för Biotage. “QIAGEN har förträffliga molekylära tester och också en portfölj med epigenetiska produkter som passar perfekt ihop med våra PyroMark instrument. Många av våra kunder är redan idag kunder hos QIAGEN. QIAGENS ledande teknologier inom molekylära tester och assays, deras globala täckning och omfattande marknadsorganisation, kombinerat med starka kopplingar till forskare och ledande laboratorier världen runt, innebär spännande möjligheter för Bioystems. QIAGEN är den ideala partnern för att ta verksamheten inom Biosystems till nästa steg och fullt ut utnyttja Pyrosequencing teknologin.”

“Pyrosequencing teknologin är ett fantastiskt komplement till vår nuvarande och kommande produktportfölj av lösningar för molekylära tester, inklusive vår modulära plattform QIAsymphony.” säger Peer Schatz, VD för QIAGEN. ”Vi är stolta att kunna erbjuda våra kunder inom molekylärdiagnostik, tillämpad testning, pharma och akademisk forskning ”prov till resultat” lösningar som möter ytterligare signifikanta informationsbehov. Våra ”prov till resultat” lösningar spänner nu över kvalitativa/endpoint- PCR- och multiplex-teknologier, kapillär elektrophoresis samt kvantitativ och högupplöst sekvensbaserad analys. Med Pyrosequencing tillför vi en bevisat gyllene standard för högupplöst sekvensdetektering och kvantifiering, vilket tack vare dess höga pålitlighet, precision, lättanvändhet och kostnadseffektivitet, idag har en bred användning inom nästa generations sekvenseringsteknologier. Som sådant, så får QIAGEN tillgång till finansiellt intresse och teknologiskt ledarskap i kärnan till nästa generations sekvenseringsteknologi, men också till signifikanta nuvarande och framtida behov inom våra kärnmarknader för kvantitativ, högupplöst sekvensanalys av korta till medellånga strängar.”
Greenhill & Co är rådgivare till Biotage i samband med den strategiska utvärderingen.

Kontaktperson:
Torben Jörgensen, VD och koncernchef