Biotage styrelse drar tillbaka förslag om utdelning

Efter ytterligare analyser och överväganden har styrelsen beslutat att dra tillbaka förslaget om utdelning om 1,60 kronor per aktie och istället föreslå att ingen utdelning utgår i samband med årsstämman.

Sedan styrelsen den 7:e februari 2020 lämnade sitt ursprungliga utdelningsförslag har världsläget förändrats snabbt och avsevärt. Mot bakgrund av den allmänna osäkerheten som nu råder och de åtgärder som införts för att minska spridningen av Covid-19 har Biotages styrelse av försiktighetsskäl beslutat att dra tillbaka förslaget om utdelning om 1,60 kronor per aktie och istället föreslå att ingen utdelning utgår.

Styrelsens beslut påverkar inte Biotage långsiktiga utdelningspolicy om att minst 50 procent av resultat efter skatt skall delas ut till aktieägarna. Biotage har en stark finansiell ställning och likviditet och styrelsen ser en möjlighet att kalla till extrastämma senare i år för att besluta om utdelning för 2019.

Årsstämman hålls som tidigare meddelats tisdag den 4 juni 2020.

Denna information är sådan som Biotage AB (publ) är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersoners försorg, för offentliggörande den 17 april 2020 kl 09.00 CET.

OmBiotage
Biotage erbjuder effektiva separationsteknologier från analys till industriell skala samt högkvalitativa lösningar för analytisk kemi i allt från forskning till kommersiella analyslaboratorier. Biotages produkter används av bland annat myndigheter, akademiska institutioner, kontraktsforsknings- och kontrakts­tillverkningsföretag, läkemedels- och livsmedelsindustrin. Huvudkontoret ligger i Uppsala och företaget har kontor i USA, Storbritannien, Kina, Japan, Sydkorea och Indien. Biotage har cirka 460 anställda och omsatte 1 101 MSEK under 2019. Biotage är noterat på Nasdaq Stockholm. Hemsida: www.biotage.com