Bokslutskommuniké för 2006

Biotage uppnår vinst för helåret och fortsätter den goda vinstutvecklingen i fjärde kvartalet

• Biotage redovisar en vinst för helåret 2006 på 2,8 MSEK (-39,9 MSEK föregående år). Den positiva utvecklingen för rörelseresultat och resultat efter skatt har fortsatt under det fjärde kvartalet. Kassaflödet för den löpande verksamheten har dessutom varit starkt.

• Nettoomsättningen för helåret 2006 ökade med 21 % till 519,5 MSEK (430,4). Till jämförbara valutakurser och proforma* var ökningen för helåret cirka 9 %. Nettoomsättningen minskade under det fjärde kvartalet med 1 % och uppgick till 136,6 MSEK (138,4). Till jämförbara valutakurser och proforma* var ökningen ca 7 %.

• För helåret ökade rörelseresultatet med 69,4 MSEK till 6,5 MSEK (-62,9 MSEK). För fjärde kvartalet blev rörelseresultatet 9,4 MSEK (-4,7).

• Resultat efter skatt för helåret uppgick till 2,8 MSEK (-39,9) och till 11,0 MSEK (0,4) för fjärde kvartalet.

• Resultat per aktie för helåret uppgick till 0,03 SEK (-0,57) och till 0,12 SEK (0,01) för fjärde kvartalet.

• Kassaflödet från den löpande verksamheten har kraftigt förbättrats och uppgick för helåret till 39,9 MSEK (-21,7) och för det fjärde kvartalet till 28,0 MSEK (10,2). Den positiva utvecklingen beror bl.a. på den goda resultatutvecklingen och ett minskat rörelsekapital.

• Speciellt affärsområde Biosystems har under fjärde kvartalet liksom under året utvecklats väl. Omsättningen har ökat starkt och affärsområdet har under året haft en god lönsamhet.

• Biotage driver fem större produktutvecklingsprojekt. Under första halvåret 2007 kommer en ny serie förbrukningsvaror att lanseras samt relansering ske av bolagets avdunstningssystem.

* Not: Med proforma avses en justering för den under 2005 avyttrade distributionsverksamheten av Corbetts produkter inom affärsområde Biosystems samt för den per 3 juni 2005 förvärvade verksamheten från Argonaut inom affärsområde Discovery Chemistry. Proforma har ej varit föremål för granskning av bolagets revisor.