Bokslutskommuniké för 2007

• Biotage redovisar ett rörelseresultat för helåret 2007 på 42,9 MSEK (6,5 MSEK föregående år). Den positiva utvecklingen av rörelseresultatet har fortsatt även under det fjärde kvartalet och resultatet uppgick till 15,3 MSEK (9,4).

• Årets resultat efter skatt uppgick till 99,4 MSEK (2,8) och till 42,9 MSEK (11,0) för fjärde kvartalet. Under året har aktivering av uppskjutna skattefordringar skett med 54,1 MSEK och med 25,8 MSEK för fjärde kvartalet.

• Nettoomsättningen för helåret 2007 uppgick till 496,4 MSEK (519,5) och under fjärde kvartalet till 134,5 (136,6) MSEK.
Till jämförbara valutakurser och exklusive produktområdet Chem Dev, var ökningen för helåret 3 procent och för fjärde kvartalet 8 procent.

• Resultat per aktie uppgick till 1,12 SEK (0,03) för helåret och till 0,48 SEK (0,12) för fjärde kvartalet.

Kommentar av VD Torben Jörgensen
Vi har under det fjärde kvartalet, med 15,3 MSEK, uppnått det bästa rörelseresultatet någonsin för Biotage. Rörelsemarginalen för kvartalet uppgick till 11,4 procent. För helåret uppgick rörelseresultatet till 42,9 MSEK, med en rörelsemarginal på 8,6 procent, vilket är en avsevärd förbättring jämfört med tidigare år. Resultatet efter skatt uppgick till 99,4 MSEK, varav 54,1 MSEK är hänförligt till aktivering av uppskjutna skattefordringar. Vi har alltså genom den goda resultatutvecklingen börjat få nytta av koncernens stora förlustavdrag på i storleksordningen 1000 MSEK. Försäljningen har under fjärde kvartalet återhämtat sig väl efter det svaga tredje kvartalet och på jämförlig bas sett en tillväxt med 8 procent jämfört med samma period 2006.

Under 2006 och 2007 har vi ägnat betydande kraft åt att integrera och konsolidera tidigare förvärv i syfte att skapa ett lönsamt bolag, vilket vi nu har uppnått. Därför kan vi nu flytta fokus till organisk tillväxt med en fortsatt förbättrad rörelsemarginal. Stora satsningar har gjorts på utveckling av nya konkurrenskraftiga produkter inom båda affärsområdena och vi står därför redo att göra flera större systemlanseringar under första halvåret 2008. Till detta kommer vi att under året lansera ett flertal nya förbrukningsvaror samt ett antal produktuppgraderingar.

Bolagets strategiska utvärdering fortgår enligt plan. Ett antal intressanta, potentiella industriella partners har identifierats och olika alternativ utreds.

För vidare information:
Torben Jörgensen, VD och koncernchef , tel: 0707-49 05 84,