Delårsrapport för Biotage januari – juni 2009

• Nettoomsättningen under andra kvartalet ökade med tio procent till 104,4 MSEK (95,1) och för första halvåret med elva procent till 204,0 MSEK (184,0). Till jämförbara valutakurser minskade omsättningen med tio procent under såväl andra kvartalet som första halvåret. • Rörelseresultatet under andra kvartalet uppgick till 3,7 MSEK (2,7) och för första halvåret till -15,7 MSEK (3,9). Före beräknade omstruktureringskostnader uppgick rörelseresultatet för första halvåret till 5,4 MSEK (3,9). • Resultat efter skatt under andra kvartalet uppgick till 5,7 MSEK (1,8) och för första halvåret 2009 till -15,9 MSEK (2,2). • Resultat per aktie under andra kvartalet uppgick till 0,06 SEK (0,09) och för första halvåret 2009 till -0,18 SEK (0,24). • Nettokassan per den 30 juni 2009 uppgick till 334,2 MSEK. • Utdelning till aktieägarna har under andra kvartalet skett med 17,7 MSEK. Av det tidigare beslutade återköpsprogrammet har inga aktier förvärvats. • Kassaflödet från den löpande verksamheten uppgick under andra kvartalet till -4,1 MSEK (-4,5) och för första halvåret till 16,8 MSEK (-2,8). Kommentar av vd Torben Jörgensen Under det andra kvartalet har ingen påtaglig trendförändring kunnat noteras. Det finansiella klimatet har fortsatt påverkat Biotage verksamhet och försäljning. Vi har sett en fortsatt svag försäljning av instrument till de stora läkemedelsbolagen. Biotage fortsätter dock att stärka sin position inom det akademiska kundområdet. Försäljningen av förbrukningsvaror har varit fortsatt stark. Geografiskt har utvecklingen i USA och Japan varit god medan Europa och övriga delar av Asien har haft ett svagt kvartal. Biotage har under kvartalet gjort de första försäljningarna av produkter inom det nya produktområdet peptidsyntes. Genomförandet av de strukturella förändringar som beslutades i början av året fortgår planenligt. Verksamheten vid bolagets fabrik i Charlottesville, Virginia, USA, är under avveckling. Produktionen flyttas, dels till kontraktstillverkare, dels till Biotage egna fabrik i Cardiff, Wales. Härutöver koncentreras verksamheten i Storbritannien till endast en ort. Efter att dessa förändringar är genomförda förväntas bolaget ha en betydligt fördelaktigare kostnadsstruktur samt en lägre kapitalbindning. I tillägg till detta beräknas effektivitetsvinster uppnås i den i Storbritannien baserade verksamheten. Rörelseresultatet påverkades negativt av volymnedgången på tio procent men motverkades av positiva valutaeffekter, en högre bruttomarginal samt kostnadsbesparingar. Biotage har under kvartalet stämts för patentintrång. Processen fortgår och för närvarande finns inget nytt att rapportera eller någon anledning att omvärdera den initiala analysen av Biotage ställning i sak. Biotage har fortsatt en stark finansiell ställning med en nettokassa på 334 MSEK vilket ger möjligheter att expandera verksamheten. En intensiv process bedrivs med att ytterligare förbättra och vidareutveckla Biotage erbjudande. Detta arbete innebär såväl att bredda Biotage nuvarande produktsortiment som att gå in i nya applikationsområden och mot nya kundgrupper. Bolaget har under kvartalet för första gången gett utdelning till aktieägarna. Av det beslutade återköpsprogrammet har inga aktier ännu förvärvats.