Delårsrapport för januari - juni 2010

• Koncernens nettoomsättning under andra kvartalet uppgick till 103,5 MSEK (104,4) och för första halvåret till 203,4 MSEK (204,0). Till jämförbara valutakurser ökade nettoomsättningen med 5 procent under kvartalet och med 9 procent under första halvåret. Justerat för förvärven av MIP och Caliper har nettoomsättningen minskat med 4 procent under kvartalet och ökat med 5 procent under första halvåret.
  • Rörelseresultatet under andra kvartalet uppgick till 7,6 MSEK (6,0) och för första halvåret till 12,3 MSEK (-15,7). I resultatet för andra kvartalet 2010 ingick förvärvsrelaterade omstruktureringskostnader på 2,0 MSEK och för första halvåret 2009 på 21,2 MSEK.
  • Resultat efter skatt under andra kvartalet uppgick till 6,6 MSEK (5,5) och för första halvåret till 9,8 MSEK (-15,8).
  • Resultat per aktie under andra kvartalet uppgick till 0,08 SEK (0,06) och för första halvåret till 0,11 SEK (-0,18).
  • Kassaflödet från den löpande verksamheten under andra kvartalet uppgick till 13,8 MSEK (-3,1) och för första halvåret till 38,6 MSEK (12,9).
  • Nettokassan per den 30 juni 2010 uppgick till 212,2 MSEK jämfört med 327,2 MSEK per den 31 december 2009.
  • MIP Technologies AB förvärvades per den 30 april. Den initiala köpeskillingen motsvarar ett företagsvärde på 16 MSEK. Tilläggsköpeskillingar baserade på framtida försäljning kan komma att utbetalas till och med 2015.
  • Produktlinjerna RapidTrace® och TurboVap® med tillhörande tillgångar förvärvades per den 25 maj från Caliper Life Sciences, Inc för 16,5 MUSD (128,2 MSEK).
  • Utdelning till aktieägarna har under andra kvartalet skett med 17,3 MSEK (17,7).
  • Biotage har under kvartalet återköpt 2 471 757 egna aktier till ett sammantaget belopp om 18,9 MSEK och till en snittkurs på 7,64 SEK. Bolagets innehav av egna aktier uppgår därmed sammanlagt till 4 441 987 aktier, motsvarande 5,0 procent av kapitalet och rösterna i bolaget.

För vidare information:

Torben Jörgensen, VD och koncernchef, tel: 0707-49 05 84,
Mats-Olof Wallin, Ekonomi- och finansdirektör, tel: 0705-93 52 73

Informationen är sådan som Biotage AB (publ) ska offentliggöra enligt lagen om värdepappersmarknaden. Informationen lämnades för offentliggörande den 13 augusti 2010 kl.08.30.

Biotage erbjuder lösningar, kunskap och erfarenhet inom analytisk kemi och läkemedelskemi. Kunderna består bland annat av de största läkemedels- och bioteknikbolagen i världen samt av ledande akademiska institutioner. Huvudkontoret ligger i Uppsala och företaget har kontor i USA, England och Japan. Biotage har
269 anställda och omsatte 394,1 MSEK under 2009. Biotage är noterat på NASDAQ OMX Nordiska börsen i Stockholm. Hemsida:
www.biotage.com