Delårsrapport januari - juni 2008

• Nettoomsättningen under andra kvartalet uppgick till 121,3 MSEK (131,1) och för första halvåret 2008 till 235,3 MSEK (250,0).
Till jämförbara valutakurser var nettoomsättningen oförändrad under andra kvartalet och för första halvåret var ökningen av nettoomsättningen 1 procent.

• Rörelseresultat för andra kvartalet uppgick till 8,9 MSEK (11,1) och för första halvåret 2008 till 17,8 MSEK (18,3).

• Resultat efter skatt för andra kvartalet uppgick till 8,0 MSEK (38,1) och för första halvåret 2008 till 21,2 MSEK (45,3). Under andra kvartalet 2007 aktiverades uppskjutna skattefordringar med 27,6 MSEK.

• Resultat per aktie under andra kvartalet uppgick till 0.09 SEK (0,43) och för första halvåret 2008 till 0.24 SEK (0,51).

• Kassaflödet från den löpande verksamheten för andra kvartalet uppgick till 2,5 MSEK (-14,9) och för första halvåret 2008 till 17,9 MSEK (-0,7).

Kommentar av VD Torben Jörgensen
Den strategiska utvärderingen har resulterat i ett par konkreta projekt, vilka bearbetas i sin slutfas. Utvärderingen beräknas vara avslutad före publiceringen av nästa kvartalsrapport.

Inom affärsområde Biosystems fortsätter försäljningen att utvecklas positivt med 12 procents ökning till jämförbara valutakurser. Lanseringen av det nya instrumentet PyroMark™Q24 har varit framgångsrik och vi har under kvartalet sålt nio instrument och vi förväntar oss att efterfrågan och intresset för Pyrosequencing® teknologin och dess produkter fortsätter att vara god och att försäljningen kommer att ha fortsatt hög tillväxt.

Discovery Chemistry påverkas i hög grad av den pågående omstruktureringen inom de större läkemedelsbolagen och detta har inneburit att försäljningen har minskat med 3% till jämförbara valutakurser. Affärsområdet har genomfört ett flertal framgångsrika lanseringar av nya produkter bl.a ett nytt reningssystem, Isolera. Försäljningen har accelererat under slutet av kvartalet trots den sena introduktionen. Det nya produktområdet SNAP fortsätter att utvecklas positivt och har haft en kraftigt stigande försäljning. Försäljningen av mikrovågsutrustning har haft en ändrad produktmix och därmed lägre försäljning i svenska kronor.

Direktförsäljningen i Europa har minskat under andra kvartalet pga en svagare efterfrågan hos de större läkemedelsbolagen. Försäljningen i Asien fortsätter att utvecklas starkt.

För vidare information:
Torben Jörgensen, VD och koncernchef , tel: 0707-49 05 84,