Delårsrapport januari - september 2006

Biotage redovisar sitt bästa resultat någonsin

• Företaget har varit starkt inriktat på integrering av tidigare förvärvade enheter med fokusering på organisk tillväxt, bruttomarginal samt kostnadseffektivitet. Biotage redovisar under det tredje kvartalet sitt bästa resultat någonsin med både ett positivt rörelseresultat och ett positivt resultat efter skatt.

• Nettoomsättningen ökade under det tredje kvartalet med 6 % och uppgick till 133,9 MSEK (126,6 MSEK föregående år) och under de första nio månaderna 2006 med 31 % till 382,9 MSEK (292,0). Den starka ökningen av försäljningen fortsätter. Till jämförbara valutakurser och proforma* var ökningen cirka 11 procent och för de första nio månaderna cirka 10 procent.

• Rörelseresultatet förbättrades med 32,0 MSEK och uppgick till 11,4 MSEK (-20,6) och till -2,9 MSEK (-58,3) för de första nio månaderna.

• Resultat efter skatt uppgick till 8,6 MSEK (-27,6) och till -8,2 MSEK (-40,3) för de första nio månaderna.

• Resultat per aktie uppgick till 0,10 SEK (-0,39) och till -0,09 SEK (-0,61) för de första nio månaderna.

• Kassaflödet från den löpande verksamheten har kraftigt förbättrats och för det tredje kvartalet uppgick det till 17,4 MSEK (0,9) och till 11,9 MSEK (-31,9) för de första nio månaderna.

• Under kvartalet har två paketlösningar inom syntes och purification lanserats, riktade mot industri respektive akademi. Biotage har redan erhållit de första ordrarna enligt det nya programmet.

För vidare information:
Torben Jörgensen, VD och koncernchef , tel: 0707-49 05 84,
Mats-Olof Wallin, Ekonomi- och finansdirektör, tel: 0705-93 52 73

* Not: Med proforma avses en justering för den under 2005 avyttrade distributionsverksamheten av Corbetts produkter inom affärsområde Biosystems samt för den per 3 juni 2005 förvärvade verksamheten från Argonaut inom affärsområde Discovery Chemistry. Proforma har ej varit föremål för granskning av bolagets revisor.