Delårsrapport januari-juni 2019

Nytt försäljningsrekord och ökad vinst

Andra kvartalet april – juni 2019

• Nettoomsättningen uppgick till 282,1 MSEK (236,1), vilket är en ökning med 19,5 procent jämfört med motsvarande kvartal föregående år. Till jämför­bara valutakurser[1] och justerat för förvärv ökade omsättningen med 5,8 procent.
  • Rörelseresultatet ökade med 12,1 procent till 56,1 MSEK (50,0).
  • Resultat efter skatt ökade med 5,4 procent till 54,2 MSEK (51,4).
  • Resultat per aktie uppgick till 0,83 SEK (0,79) före och efter utspädning.
  • Kassaflödet från den löpande verksamheten ökade till 43,2 MSEK (24,6).
  • Utdelning till aktieägarna har lämnats med 97,8 MSEK (90,6).
  • Nettoskulden[1] per den 30 juni uppgick till 192,3 MSEK (-13,5). Likvida medel uppgick till 108,1 MSEK (95,8). Skulder till kreditinstitut var 149,9 MSEK (109,3).
  • Den 24 maj offentliggjorde styrelsen att Tomas Blomquist anställts som ny verkställande direktör för Biotage med tillträdesdatum den 6 november.

Sex månader januari – juni 2019

• Nettoomsättningen uppgick till 530,1 MSEK (444,1), en ökning med 19,4 procent jämfört med motsvarande period föregående år. Till jämförbara valutakurser1) och justerat för förvärv ökade nettoomsättningen med 7,2 procent.
  • Rörelseresultatet ökade med 15,6 procent till 105,9 MSEK (91,6).
  • Resultat efter skatt ökade med 5,6 procent till 101,7 MSEK (96,3).
  • Resultat per aktie uppgick till 1,56 SEK (1,49).
  • Kassaflödet från den löpande verksamheten uppgick till 55,7 MSEK (52,7).
  • Förvärvet av PhyNexus Inc. slutfördes den 15 januari. Förvärvspriset uppgick till ca 21,3 MUSD (ca 190,6 MSEK[2]) varav ca 4,8 MUSD (ca 43,2 MSEK) i kontant ersättning och ca 6,6 MUSD (ca 58,6 MSEK) i nyemitterade aktier i Biotage erlades i samband med tillträdet. Resterande ca 10,0 MUSD (ca 89,3 MSEK) är förväntade framtida tilläggsköpeskillingar baserade på framtida resultat.
  • Emissionen av vederlagsaktier för förvärvet ökade antalet aktier i Biotage från 64 714 447 till 65 201 784, vilket medfört en utspädning för existerande aktieägare på 0,7 procent.

[1] Se definition sid 18-19
[2] Baserat på en växelkurs SEK/USD om 8,93

Kommentar av VD Torben Jörgensen

Biotage följer upp det starka första kvartalet med ännu ett rekordkvartal avseende omsättning och intjäning. Den rapporterade försäljningen ökar med hela 19,5 procent jämfört med andra kvartalet 2018. Till jämförbara valutakurser och rensat för förvärv ökar omsättningen med 5,8 procent för kvartalet isolerat medan motsvarande mått på organisk tillväxt når 7,2 procent för första halvåret. Med det närmar sig Biotage det finansiella målet; en genomsnittlig årlig organisk om­sättnings­tillväxt om 8 procent mätt över en treårsperiod. Den ökade försäljningen ger genomslag i lönsam­heten och Biotage växer med ökad lönsamhet. Brutto­marginalen för såväl kvartalet som halvåret överträffar vårt strategiska mål om 60 procent. För kvartalet ökar bruttomarginalen till 62,3 procent.

Verksamheten i Asien fortsätter att visa stark tillväxt. Biotages satsning på direkt­försäljning i Indien är mycket lyckad så långt med en försäljningsökning på över 30 procent jämfört med motsvarande kvartal föregående år. Särskilt inom organisk kemi har vi varit framgångsrika och har nu de tre största lokala indiska kontrakts­forsknings­organisa­tionerna inom vår bransch som våra kunder. Även verksamheten i Kina växer över förväntan och här är vi särskilt nöjda med att omsättningen av våra produkter inom analytisk kemi börjar ta fart. Under kvartalet ingick vi ett OEM-samarbete med Shandong Yingsheng Biotechnology Co., Ltd. och de första leverans­erna av system och förbrukningsvaror för analytisk kemi inom ramen för detta samarbete skedde i slutet av kvartalet. Amerika är fortfarande vår enskilt största geografiska marknad och efter en tid med lägre försäljning än förväntat i USA är det tillfredställande att se att försäljningen under andra kvartalet är tillbaka. Försäljning­en i region Amerika, som omfattar USA, Kanada och Latinamerika, ökar med nära 30 procent jämfört med föregående kvartal i år. Detta beror delvis på att rekryterings­situationen förbättrats vad gäller säljpersonal i USA så att vi vid kvartalets utgång för första gången på länge inte har några vakanser i säljkåren där. Försäljningen i EU och EMEA minskar med 5 procent justerat för förvärv jämfört med motsvarande kvartal förra året vilket inte alls når upp till våra förväntningar, men sett till årets sex första månader växer EU och EMEA ändå med drygt 6 procent.

Rörelsemarginalen (EBIT) avrundas till 20 procent för både kvartalet och halvåret och uppgår nu till 18,1 procent i rullande genomsnitt för de senaste tre åren, att jämföra med Biotages lönsamhetsmål på 20 procent i snitt över en treårsperiod.

Under senare delen av kvartalet genomförde vi lanseringar av nya produkter för huvudsakligen miljöapplikationer, vilka utvecklats vid vår enhet i Salem, New Hampshire, där vi också arbetar intensivt med produktionsöverföringar av andra Biotage-produkter inklusive produkter som kom med förvärvet av PhyNexus i januari. Integrationen av PhyNexus följer plan och för närvarande pågår betatestning av en ny instrumentgeneration för automatiserad rening av plasmider, vilken beräknas lanseras senare under året.

Under kvartalet har Biotage även lanserat mjukvaruuppdateringar till flash­renings­­systemet Biotage® Selekt som ytterligare förstärker konkurrensfördelarna med detta system och de tillhörande förbukningsvarorna Biotage® Sfär. Försäljningen av Biotage® Selekt tar fart och vi ser en ökad användning av våra system inte minst inom den amerikanska läkemedelsindustrin. Efterfrågan på våra system ökar även inom området industriella produkter där vi ser en bred ökning i allt från pilot- till produktionsskala.

Som tidigare offentliggjorts har Biotages styrelse rekryterat en ersättare till mig och jag är mycket nöjd med valet av Tomas Blomquist till ny VD för Biotage AB. Tomas Blomquist tillträder tjänsten den 6 november 2019 och tar då över ansvaret för koncernen. Han kommer närmast från en tjänst som Vice President EMEA Cardiometabolic hos Abbott.

Jag ser med tillförsikt fram emot det andra halvåret av 2019.

Kommande rapporttillfällen

Delårsrapport för det tredje kvartalet 2019 publiceras den 5 november 2019.
Bokslutskommuniké för 2019 publiceras den 7 februari 2020.

Samtliga rapporter finns från och med angivet datum tillgängliga på bolagets hemsida.

Denna rapport har inte granskats av företagets revisor.

Uppsala den 16 juli 2019

Torben Jörgensen
Verkställande direktör och koncernchef

För vidare information:
Torben Jörgensen, VD och Koncernchef, tel: 0707 49 05 84
Erika Söderberg Johnson, Finansdirektör, tel: 0707 20 48 20

Denna information är sådan information som Biotage AB (publ) är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning och lagen om värdepappersmarknaden. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersoners försorg, för offentliggörande den 16 juli 2019 kl. 08.30 CET.

Biotage erbjuder effektiva separationsteknologier från analys till industriell skala samt högkvalitativa lösningar för analytisk kemi i allt från forskning till kommersiella analyslaboratorier. Biotages produkter används av bland annat myndigheter, akademiska institutioner, kontraktsforsknings- och kontrakts­tillverkningsföretag, läkemedels- och livsmedelsindustrin. Huvudkontoret ligger i Uppsala och företaget har kontor i USA, Storbritannien, Kina, Japan, Sydkorea och Indien. Biotage har cirka 440 anställda och omsatte 911 MSEK under 2018. Biotage är noterat på Nasdaq Stockholm. Hemsida: www.biotage.com