Förslag inför årsstämma

Styrelsen för Biotage AB föreslår att årsstämman den 26 april 2007 fattar beslut om:
bemyndigande för styrelsen att besluta om emission av aktier och/eller konvertibler
antagande av globalt personaloptionsprogram
säkringsåtgärder för genomförande av personaloptionsprogrammet (bemyndigande för styrelsen att emittera teckningsoptioner)

Bemyndigande för styrelsen att besluta om emission av aktier och/eller konvertibler
Styrelsen för Biotage AB har beslutat föreslå bolagsstämman att bemyndiga styrelsen att längst intill årsstämman 2008, vid ett eller flera tillfällen och med eller utan avvikelse från aktieägarnas företrädesrätt, fatta beslut om emission av aktier och/eller konvertibler. Styrelsen skall äga besluta att aktie och/eller konvertibel skall betalas med apportegendom eller i annat fall på villkor som avses i 2 kap. 5 § andra stycket 1-3 och 5 aktiebolagslagen eller att aktie och/eller konvertibel skall tecknas med kvittningsrätt. Styrelsens beslut om emission får medföra en sammanlagd ökning av antalet aktier i bolaget med högst 8.800.000 aktier. Emission skall kunna ske för finansiering av förvärv av företag eller del av företag, eller för att stärka bolagets kapitalbas och soliditet. Vid riktad kontantemission skall de nya aktiernas teckningskurs nära ansluta till kursen på bolagets aktier på Stockholmsbörsen och prissättningen av, samt villkoren för, emitterade konvertibler skall vara marknadsmässiga. Utspädningseffekten vid fullt utnyttjande av bemyndigandet motsvarar cirka 9 procent av aktiekapital och röster.

Beslut om införande av globalt personaloptionsprogram
Styrelsen har beslutat föreslå bolagsstämman att besluta om ett globalt personaloptionsprogram, enligt vilket anställda vederlagsfritt skall kunna tilldelas sammanlagt högst 1.000.000 personaloptioner under perioden fram till årsstämman 2008. Därvid skall Bolagets verkställande direktör, övriga medlemmar av koncernledningen samt övriga seniora ledande befattningshavare sammanlagt kunna tilldelas högst 100.000 personaloptioner vardera, juniora ledande befattningshavare sammanlagt högst 10.000 personaloptioner vardera, övriga ledande befattningshavare och nyckelmedarbetare sammanlagt högst 3.600 personaloptioner vardera och övriga anställda sammanlagt högst 400 personaloptioner vardera.

Lösenpriset skall motsvara det högsta av (a) 110 procent av genomsnittet av de för varje handelsdag noterade senaste betalkurserna enligt Stockholmsbörsens officiella kurslista för aktier i Biotage under de fem handelsdagar som omedelbart föregår tilldelning, och (b) 110 procent av senaste betalkurs på tilldelningsdagen. Personaloptionerna skall ha en löptid om sju år från tilldelningsdagen och skall bli möjliga att utnyttja efter ett år till och med tre år efter tilldelningsdagen, med en tredjedel av antalet tilldelade personaloptioner för varje ettårsperiod.

Personaloptionerna skall inte utgöra värdepapper och skall ej kunna överlåtas till tredje man. Rätt att utnyttja personaloptionerna förutsätter i princip att innehavaren vid tidpunkten för utnyttjandet fortfarande är anställd i Biotage-koncernen.

Styrelsen skall besluta om de närmare villkoren för personaloptionsprogrammet.

Syftet med det föreslagna personaloptionsprogrammet är att skapa förutsättningar för att motivera, behålla och rekrytera kompetent personal och styrelsen bedömer att antagandet av ett personaloptionsprogram är till fördel för bolaget och aktieägarna.

Bemyndigande för styrelsen att emittera teckningsoptioner
För att säkerställa det föreslagna personaloptionsprogrammet så att detta kan genomföras på ett för Biotage kostnadseffektivt, ändamålsenligt och flexibelt sätt, har styrelsen slutligen beslutat föreslå att bolagsstämman bemyndigar styrelsen att emittera teckningsoptioner med rätt till nyteckning av aktier i Biotage.

Sammanlagt högst 1.250.000 teckningsoptioner skall kunna utges, varav sammanlagt högst 250.000 teckningsoptioner avses utnyttjas för täckande av de kostnader som kan uppkomma med anledning av personaloptionsprogrammet (i huvudsak kostnader för administration av personaloptionsprogrammet, sociala avgifter eller motsvarande skatter). Varje teckningsoption skall berättiga till teckning av en ny aktie i Biotage.

Rätt att teckna teckningsoptionerna skall, med avvikelse från aktieägarnas företrädesrätt, tillkomma en av styrelsen utsedd bank, fondkommissionär eller motsvarande alternativt ett av styrelsen utsett helägt dotterbolag. Teckning av aktier i bolaget med stöd av teckningsoptioner skall kunna ske till en teckningskurs och på de övriga villkor som i allt väsentligt skall motsvara villkoren för de personaloptioner som teckningsoptionerna avses säkerställa.

Bolagets aktiekapital kommer, vid antagande av att samtliga teckningsoptioner utnyttjas för teckning av nya aktier, att öka med 1.250.000 kronor, vilket motsvarar en utspädning om cirka 1,4 procent av aktiekapital och röster.