Ny kapacitet hjälper till att eliminera flaskhalsen för covid-19-vaccin

Biotage öppnar en ny anläggning och tredubblar sin produktionskapacitet för utrustning som är avgörande i leveranskedjan för produktion av mRNA-vacciner.

Biotage är ett av få företag som erbjuder en komplett lösning och produkter som direkt efter leverans kan användas för rening av lipider i stor skala, vilket behövs för utveckling och produktion av mRNA-vaccin. Nu har Biotage utökat sin produktionskapacitet för stora flash-kolonner med 300 procent och hjälper därmed läkemedelsföretag och kontraktstillverkare att öka lipidproduktionen för covid-19-vacciner. En ny skräddarsydd produktionsanläggning är nu i drift på Biotages fabrik i Cardiff, Wales.

”Våra kunder hade behov av att tillverka sina produkter i betydligt större skala och vi kunde investera i en expansion av våra befintliga produktionsanläggningar för att stödja dem. Vi är mycket nöjda över att kunna leverera denna expansion på bara lite mer än fyra månader för att möta behoven hos både våra nuvarande och potentiella, nya kunder,” kommenterar Anders Wikström, EVP Operations för Biotage.

Tillgången på råvaror för mRNA-vaccinproduktion har varit en betydande flaskhals eftersom lipiderna som behövs för nya LNP (Lipid Nano Particles-formuleringar som används i mRNA-vacciner) inte tidigare har funnits tillgängliga i den skala som är nödvändig för att globalt producera miljardtals vaccindoser. Den snabba utvecklingen av en skalbar och pålitlig väg till kommersiell tillverkning av dessa lipider har möjliggjorts med hjälp av Biotages flashreningsplattformar, system och expertis.

Den nyöppnade produktionsanläggningen kommer att göra det möjligt för Biotage att möta den ökade efterfrågan på detta viktiga marknadssegment, utan att det leder till störningar för befintliga kunder som redan producerar API:er, finkemikalier, naturprodukter eller för andra marknader.

”Detta initiativ är ett exempel på hur Biotage har en positiv inverkan på samhället i linje med vårt etos HumanKind Unlimited. Samtidigt visar det att vi är lyhörda för våra kunders behov och har byggt upp en snabbrörlig organisation som klarar av att möta ny efterfrågan på snabbväxande nischmarknader inom läkemedelsindustrin,” säger Tomas Blomquist, VD och koncernchef för Biotage.

Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersoners försorg, för offentliggörande den 16 augusti  2021 kl. 11:00 CET.

Tomas Blomquist, VD och koncernchef

Tel: 0705 23 01 63, tomas.blomquist@biotage.com

Kort om Biotage

Biotage är ett Globalt Impact Tech företag som är djupt engagerade i att lösa samhällsproblem. Vi erbjuder lösningar för kunders arbetsflöden inom forskning och tillverkning av läkemedel, analytisk testning och vatten- och miljöanalyser.

Biotage bidrar till hållbar vetenskap och vi strävar efter att göra världen mer hälsosam, grönare och renare för mänskligheten – HumanKind Unlimited.

Våra kunder spänner över ett brett spektrum av marknadssegment från läkemedel, bioteknik, kontraktsforskning och kontraktstillverkning till kliniska, forensiska och akademiska laboratorier liksom organisationer som fokuserar på livsmedelssäkerhet, rent vatten och miljömässig hållbarhet.

Biotage har huvudkontor i Uppsala, Sverige, och har ca 485 anställda världen över. Koncernen hade en försäljning på 1 092 miljoner kronor 2020 och våra produkter säljs i mer än 70 länder. Biotages aktie (BIOT) är noterad på NASDAQ Stockholm, Mid Cap.

Website: www.biotage.com