Delårsrapport 1 januari – 30 juni 2015

Finansiell information

Hela rapporten kan laddas ner på www.biotech-igg.com. Siffror inom parentes avser motsvarande period föregående år.

• Resultatet i koncernen uppgick till -1 824 tkr (-1 528 tkr), varav Q2 utgjorde -1 353 tkr (-651 tkr). Resultatet i moderbolaget uppgick till -1 919 tkr (-1 960 tkr), varav Q2 utgjorde -1 018 tkr (-964 tkr).
  • Nettoomsättningen i koncernen uppgick till 3 108 tkr (3 372 tkr), varav Q2 utgjorde 1 359 tkr (2 147 tkr). Nettoomsättningen i moderbolaget uppgick till 1 330 tkr (1 042 tkr), varav Q2 utgjorde 750 tkr (895 tkr).
  • Resultat per aktie uppgick till -0.02 kr (-0.02 kr) under första halvåret 2015.
  • Vid periodens slut uppgick likvida medel i koncernen till 1 875 tkr (3 701 tkr), varav moderbolaget 1 163 tkr (3 428 tkr).

Väsentliga händelser under perioden april – juni 2015

• Resultatet för koncernen försämrades från -473 tkr (Q1) till -1 353 tkr (Q2) och i moderbolaget har resultatet försämrats något från -902 tkr (Q1) till -1 018 tkr (Q2).
  • Koncernens nettoomsättning minskade något från 1 749 tkr (Q1) till 1 359 tkr (Q2). Moderbolagets nettoomsättning ökade från 580 tkr (Q1) till 750 tkr (Q2).
  • Bolaget genomförde nyemission med företräde för aktieägarna mellan 9 mars till 23 mars 2015. Emissionen tecknades till 31 % och Koncernen tillfördes därmed genom nyemissionen 2.55 mkr före emissionskostnader som uppgick till 319 tkr. Antalet i nyemissionen tecknade aktier uppgår till 10 181 256 stycken av serie B. Emissionen registrerades av Bolagsverket den 2015-05-06.
  • Årsredovisning för 2014 publicerades 2015-04-15.
  • Årsstämma hölls 2015-05-07. Balans- och resultaträkningar samt föreslagen resultatdisposition fastställdes. Stämman beslutade att ingen utdelning skall ske för räkenskapsåret 2014. På årsstämman omvaldes Ulric Aspegrén, Margareta Krook och Edvard Skodic som styrelseledamöter för tiden t o m årsstämma 2016. Stämman beslutade välja Margareta Krook till ordförande för styrelsen.
  • Denna kvartalsrapport är upprättad enligt BFNAR 2012:1 (K3) samt BFNAR 2007:1 Frivillig delårsrapportering. Byte av redovisningsregelverk har inte haft annan påverkan på jämförelseårets siffror än att omräkningsreserven nu redovisas tillsammans med balanserad förlust under rubriken annat eget kapital.

Väsentliga händelser efter periodens utgång

• Bolaget höll extra bolagsstämma 14 augusti 2015 där beslut togs om att öka bolagets aktiekapital med högst 2 039 409,15 kronor genom nyemission med företräde för aktieägarna av högst 40 789 803 aktier av serie B (med ett kvotvärde på 0,05 kr per aktie). Föregående nyemission med teckningstid 9-23 mars 2015 inbringade 2,55 Mkr av begärda 8,2 Mkr. Styrelsen avser med föreslagen nyemission erhålla ett belopp på högst 4,08 Mkr för att utvidga koncernens marknads- och försäljningsverksamhet samt för uppbyggnad av en buffert. Emissionskursen beslutades till 0:10 kr per aktie. Teckningstid 31 augusti 2015 till 14 september 2015.

VDs kommentar

Detta är mitt fjärde verksamhetsår som Vd och koncernchef för Biotech-IgG. Vår försäljning av produkter för sjukvårdsdiagnostik i Skandinavien utvecklas bra och uppgick till totalt 3,1 MSEK för perioden Q1-Q2 år 2015. Eftersom vi under motsvarande period föregående år hade en engångsintäkt på 0,9 MSEK från en tidigare leverantör blev dock nettoomsättningen 8 % lägre jämfört motsvarande siffra för år 2014. Av samma anledning skedde en smärre försämring av koncernens resultat uppgående till -1,82 MSEK för perioden Q1-2 år 2015 jämfört med -1,49 MSEK för motsvarande period föregående år.

Moderbolagets försäljning av produkter ökade kraftigt under första halvåret 2015
En analys av det första halvåret 2015 visar att moderbolagets försäljning till kunder uppgick till 1,33 MSEK vilket kan jämföras med 0,14 MSEK för motsvarande period föregående år. Detta motsvarar en ökning på 850 %. Min bedömning är Biotech-IgG koncernen, både moderbolaget och dotterbolaget, fortsatt står inför en rejäl försäljningsökning vilket kommer att drivas av den redan framgångsrika expansionen av produktportföljen samt av att investerat försäljningsarbete fortsatt kommer att generera allt fler konkreta affärer.

Med positivt koncernresultat i sikte
Koncernens tillväxt är naturligtvis kopplad till ökade operativa kostnader. Eftersom jag bedömer att dessa kommer att ligga kvar på nuvarande nivå förväntas en fortsatt ökning av nettoomsättningen att under 2015 på allvar börja förbättra koncernens resultat. Denna positiva trend i rätt riktning är en bra indikation på att koncernens utveckling fortsatt pekar åt rätt håll och att vi nu kan arbeta med målsättningen att kunna uppvisa vårt första resultatmässigt positiva kvartal. En intressant notis är att vårt danska dotterbolag uppvisade ett positivt resultat på 0,6 MSEK för verksamhetsåret 2014 och har fortsatt visa positivt resultat under första halvåret 2015.

(Se diagram i bifogad pdf-fil)

Gedigen produktportfölj
I koncernen arbetar vi både med framtagandet av nya egna OEM produkter samt nya distributionsavtal med leverantörer som ger oss rätt att sälja externa produkter på den Skandinaviska marknaden. Kundmålgruppen är akutmottagningar, intensivvårdsenheter, pediatriska avdelningar samt vårdcentraler. Snabbare resultat förbättrar behandlingen av patienter, förhindrar spridning av sjukdomar och sparar kostnader inom hälso- och sjukvården.

Inför verksamhetsåret 2015 har vi förstärkt vår produktportfölj för att bättre kunna möta våra kunders behov. En spännande nyhet under december 2014 var upprättandet av ett exklusivt avtal med det brittiska bolaget Enigma Diagnostics Ltd. (Salisbury, Wiltshire, UK) om distribution av Enigma® MiniLab System, ett användarvänligt diagnostiksystem för sjukvården, bestående av instrument och tillhörande förbrukningsartiklar. Avtalet ger Biotech-IgG AB ensamrätt till försäljning av Enigma® MiniLab System på de svenska, danska och norska marknaderna. Systemet kommer att valideras lokalt i samarbete med svenska och danska sjukhus varefter försäljningen förväntas starta under andra kvartalet 2015. Med Enigma® MiniLab System har Biotech-IgG koncernen åter igen ett multiplext molekylärdiagnostiskt system för patientnära testning av virus och bakterier. Med Enigma® MiniLab System kan bolaget erbjuda en användarvänlig- och prismässigt konkurrenskraftig produkt.

Vidare har Biotech-IgG AB har erhållit utökade försäljningsrättigheter från det tyska immundiagnostikbolaget Labor Diagnostika Nord (LDN). Försäljningsrättigheterna som tidigare enbart gällt Danmark har utökats till att gälla hela Skandinavien och innefattar under tre år framåt i tiden de danska, norska och svenska marknaderna med möjlighet till ytterligare förlängning därefter. Diagnostikprodukterna från LDN används i kliniska laboratorier, i livsmedelsanalys samt för forskningsändamål.

Ännu ett exempel är att Biotech-IgG AB tecknade ett distributionsavtal med AKSA Medical (NL). Avtalet ger Biotech-IgG Koncernen exklusiv rätt att distribuera ett nytt och unikt snabbtest för vitamin D, Test4D™, på de svenska, norska och isländska marknaderna. Testet är utvecklat för nära patient, sk Point-of-Care-Test (POCT) användning på t ex vårdcentraler, sjukhus, äldreomsorg och läkarmottagningar. En droppe blod tas från patientens finger och appliceras på en teststrip som efter 10 min indikerar om patienten lider av vitamin D-brist.

Biotech-IgG Koncernens kommande utveckling
I mina tidigare VD-ord har jag vid flera tillfällen framhävt att vår ambition är att bygga upp Biotech-IgG till en ledande Skandinavisk koncern inom sjukvårdsdiagnostik och LifeScience. Vi arbetar målmedvetet med att utöka antalet distributionsavtal och leverantörer för expansion av verksamheten med nya lovande affärsmöjligheter för ökad nettoomsättning under 2015-2016. Vår målsättning är att i ett snabbt tempo fortsätta att öka nettoomsättning så att koncernens resultat blir positivt. Vi bedömer att den konjunkturnedgång och finansiella oro som råder globalt inte kommer att påverka Biotech-IgGs möjligheter nämnvärt eftersom bolaget verkar inom hälso- och sjukvårdssektorn som är en relativt konjunkturokänslig bransch.

Jag vill avsluta med att tacka Biotech-IgG:s aktieägare för deras finansiella stöd utan vilket bolaget inte hade kunnat utvecklas. En kombination av en framgångsrik kapitalanskaffning och bolagets försäljningsinsatser ökar Biotech-IgG:s möjligheter att inom en snar framtid kunna uppvisa ett positivt resultat för koncernen.

Lund i augusti 2015

Dario Kriz, Docent

VD och Koncernchef

Biotech-IgG AB, Odarslövsvägen 50, 225 92 LUND, tel 046-12 37 40, fax 046-12 37 60,