Birka Cruises: Matnyttig kryssningsnyhet

Birka Cruises inleder ett samarbete med TV-kocken och restauratören Maximillian Lundin för att lyfta det vegetariska utbudet ombord till en ny nivå. Samarbetet är ett efterfrågat steg i rederiets satsning på matupplevelser och genuina smaker.

Efterfrågan på vegetariska alternativ växer. Därför engagerar Birka Cruises nu kocken och hållbarhetskonsulten Maximillian Lundin – aktuell med veganska restaurangen The Plant, nya kokboken Miljödieten och som TV-kock.

– Kött, fisk, fågel och smörgåsbord finns självklart kvar! Däremot ska alla delar på tallriken vara lika spännande, inklusive den från växtriket, och vi behöver utvecklas i takt med omvärlden, säger Satu Andersson, VD Birka Cruises.
– Vi vill lära oss hur vegetabiliska produkter och grönsaker kan införlivas mer i vår matlagning och därför tar vi in en av de allra bästa på området. Maximillian Lundin är nytänkande vad gäller råvaror, våra kockar är mästare på svenska smaker – ett kockmöte vi vill utforska närmare.

Samarbetet går ut på att öka kunskapen hos kökspersonalen om hur råvaror från växtriket kan förhöja smakupplevelsen och i större utsträckning bidra till att utveckla maträtter och menyer.

– Det handlar om att förstå hur man tillagar och smaksätter råvarorna på bästa sätt för att ta fram smakerna. Jag vill få ut den moderna veganska maten till fler professionella kockar och samtidigt få fler gäster att våga testa den. Så när Birka hörde av sig tyckte jag att det var ett klockrent tillfälle, säger Maximillian Lundin.

Under hösten 2016 kan kryssningsgästerna börja se resultatet av samarbetet.

– Maximillian har ett sunt sätt att se på hälsa och vi tar tillfället i akt att också se över maten i vår personalmatsal. Vi arbetar för en långsiktigt hållbar verksamhet och maten är en viktig del för ett hälsosamt arbetsliv på sjön, säger Satu Andersson.

Satu Andersson, VD Birka Cruises, 070 5202320
Marie Malmros, kommunikatör, Birka Cruises, tel: 076 1112615
Maximillian Lundin: mxl@theplant.se

Birka Cruises erbjuder skärgårdsinspirerade kryssningsupplevelser sedan 1971. Rederiet kryssar alla dagar i veckan från Stockholm via Mariehamn med kryssningsfartyget M/S Birka. Sommartid görs dessutom långkryssningar till utvalda destinationer runt Östersjön. Företaget är miljöcertifierat enligt ISO14001. M/S Birka är ett av världens mest miljöanpassade kryssningsfartyg. Det har ett slutet avloppssystem och allt avloppsvatten pumpas iland till reningsverk – inget släpps ut i Östersjön. Birka Cruises ingår i Eckerökoncernen med 1 350 anställda och en årsomsättning på 240 miljoner euro.

Alla delar på tallriken ska vara lika spännande, inklusive den från växtriket.
Satu Andersson, VD Birka Cruises.