Birka Cruises ökar trots dålig branschutveckling

Birka Cruises, det enda Östersjörederiet som koncentrerar sig på själva kryssningsupplevelsen, trotsar konjunkturen och en dålig branschutveckling. Rederiet bryter trenden och ökar istället antalet passagerare per tur. Under första kvartalet i år steg passagerarsiffran per tur med 13 %.

Kryssningsbranschen har blivit hårt drabbad av konjunkturen med konkurser, förluster och vikande passagerarsiffror. Men Birka Cruises upplever en tydlig vändning med en ökning på 13 % första kvartalet.

- Vi har haft en riktigt bra period med stadigt ökande passagerarantal per tur under flera månader nu, vilket tyder på en positiv trend säger Sandra Miller Kinge, Marknads- och Kommunikationschef på Birka Cruises.

- En klassisk indikator är mars månad, normalt en ganska tuff månad, men för oss ser den bättre ut än på fyra år.

Sandra Miller Kinge säger att Birkas renodlade kryssningskoncept kan vara en trolig anledning till uppgången.

- Det är lyxigt för oss att bara kunna koncentrera oss på kryssningsupplevelsen. Det tror vi kunderna uppskattar. Vi driver ju ingen transportverksamhet utan har möjlighet att ha fullt fokus på en förstklassig kryssningsupplevelse, med det främsta köket på Östersjön.

- Vi har också löpande, sedan cirka 1 år tillbaka, haft en tätare dialog med våra kunder om deras önskemål. Menyn är nu vässad ytterligare med ännu fler närproducerade alternativ. Nästan hälften av våra kunder tycker att det är viktigast när de väljer restaurang.

För mer information, besök www.birka.se, eller kontakta:

Sandra Miller Kinge, Marknads- och Kommunikationschef
Frida Kjellman, Kommunikatör
Tel:
08-694 72 30 E-post: press@birka.se

Birka Cruises, ett bolag i Eckerökoncernen, bedriver sedan 1971 passagerartrafik från Stockholm. Rederiet gör dygnskryssningar med fartyget Birka på turen Stockholm-Mariehamn-Stockholm alla dagar i veckan. Sommartid går även långkryssningar till olika destinationer runt Östersjön. Under sommaren 2013 anlöper fartyget Visby, Bornholm, Gdynia och Köpenhamn. Kryssningsverksamheten är miljöcertifierad enligt ISO 14001. Mer information finns på www.birka.se.