Birka Cruises: Skärgård och svensk design ombord

Lysande glasfåglar, fiskebodar, gräsmatta och klippblock. Allt i svensk design. Birka Cruises presenterar en ny buffématsal i ett spännande samarbete med formgivaren Alexander Lervik.

– Gästerna möts av en riktig sjösal, ute blir inne och inne blir ute. Maximalism ger vika för intimare miljöer med varma färger där vårt populära smörgåsbord får ta för sig i en spännande design, säger Satu Andersson, VD för Birka Cruises.
– Vi kryssar genom världens vackraste skärgård så varför inte förstärka den med svensk design och gediget hantverk. Skärgård och svenska traditioner får gärna ta plats på vårt kryssningsfartyg.

I december stod Birka Cruises nya Cabin Design-hytter klara, designade av Alexander Lervik. Det lyckade samarbetet fortsätter nu med den klassiska bufférestaurangen som har fått en unik, svensk design.

Fiskebodar som inramning, klippblock som avgränsar, lysande handblåsta glasfåglar, mattor med sten- och gräsimitation och skandinaviska färgtoner förstärker känslan av skärgård. Allt är designat av Alexander Lervik.

Designfakta

• Lysande glasfåglar, ritade speciellt för Birka Cruises
  • Specialgjord medusalampa som svävar mitt i salen och rör sig som en jättelik manet
  • Mattor med mönster av stenmur respektive gräs
  • Fiskebodar som ramar in väggar
  • Modulljusstaken Servitören, tillverkare Tingest
  • Stolar och bord, tillverkade i Markaryd av Johanson Design
  • LED-ljus överallt

För mer information:
Satu Andersson, VD Birka Cruises, tel: 070-520 23 20.
Marie Malmros, kommunikatör Birka Cruises, tel: 076-111 26 15.

Birka Cruises erbjuder skärgårdsinspirerade kryssningsupplevelser sedan 1971. Rederiet kryssar alla dagar i veckan från Stockholm via Mariehamn med kryssningsfartyget M/S Birka. Sommartid görs dessutom långkryssningar till utvalda destinationer runt Östersjön. Kryssningsverksamheten är miljöcertifierad enligt ISO14001. Birka Cruises ingår i Eckerökoncernen med 1 350 anställda och en årsomsättning på 240 miljoner euro. Mer information finns på birka.se

Om oss

Birka Cruises erbjuder skärgårdsinspirerade kryssningsupplevelser sedan 1971. Rederiet kryssar alla dagar i veckan från Stockholm med kryssningsfartyget M/S Birka Stockholm. Dessutom är rederiet ensamma om att arrangera långkryssningar till resmål kring Östersjön. Företaget är miljöcertifierat enligt ISO14001. M/S Birka Stockholm är ett av världens mest miljöanpassade kryssningsfartyg. Det har ett slutet avloppssystem och allt avloppsvatten pumpas iland till reningsverk – inget släpps ut i Östersjön. Birka Cruises ingår i Eckerökoncernen med 1 350 anställda och en årsomsättning på 240 miljoner euro. www.birka.se

Gästerna möts av en riktig sjösal, ute blir inne och inne blir ute.
Satu Andersson, VD Birka Cruises.