Birka Cruises sommarnyhet 2016: Världens första kryssning längs Höga Kusten till Luleå

Birka Cruises bjuder på en världspremiär sommaren 2016. Då kan kryssningsresenärer för första gången någonsin uppleva världsarvet Höga Kustens skärgård.
Tredygnskryssningen kostar från 3 150:- per person inklusive hytt och halvpension.

– Nu ger vi svenska resenärer en chans att uppleva den vackra Norrlandskusten på ett helt nytt sätt. Under kryssningen går vi bland annat inomskärs i fyra timmar från Härnösand genom Sannasundet till Högakustenbron, via surströmmingsparadiset Ulvön och Trysundaön upp till Skagsudde. Det är första gången någonsin ett kryssningsfartyg går den rutten, säger Marcus Hammarström, marknadschef Birka Cruises.

Som enda rederi erbjuder Birka Cruises två tre-dygnskryssningar till ’Höga Kusten med midnattssolens land’, avresa 5/6 och 23/6 (midsommar).

Sedan 2000 är Höga kusten klassat som världsarv av UNESCO med en unik skärgårdsmiljö och världens högsta marina kustlinje. Landskapet präglas av landhöjningen som har varit kraftigare här än i övriga Skandinavien och som blir åtta millimeter högre för varje år.

Under kryssningen tillbringas en dag i sjöstaden Härnösand med Höga Kusten och en i Luleå, längst upp i Bottenviken och bara 35 mil från polcirkeln. På båda resmålen erbjuds flera utflykter, allt från stadsvandring och topphemliga underjordiska fort till Via Ferrataklättring.
– Vi reser till stor del med magen och intresset för lokal mat och dryck är stort. Då måste vi så klart erbjuda surströmmingsskola och besök på prisbelönta Hernö Gin, säger Marcus Hammarström.

Birka Cruises med fartyget M/S Birka är ensamma om att arrangera kryssningar från Stockholm till olika resmål i Östersjön. På kryssningarna tillbringas en dag i varje hamn, antingen på egen hand eller på guidade utflykter.

Samtliga långkryssningar är bokningsbara från mitten av december men redan nu kan man förhandsanmäla sitt intresse: https://www.birka.se/kryssningar/langkryssningar

FAKTA NYHET Höga Kusten med midnattssolens land
Avresor:
5-8/6 nationaldagskryss (sön-ons) och 23-26/6 midsommarkryssning (tor-sön).
Reslängd: Tre dygn.

Pris: från 3 150:- per person. Barnrabatt 0-5 år 1 415:-, 6-15 år 708:-.
I priset ingår del i tvåbädds Cabin Ekonomi insideshytt, halvpension (frukost/brunch och trerättersmiddagar), underhållning och alla aktiviteter ombord.

Marcus Hammarström, marknadschef Birka Cruises, tel: 08-694 72 30.
Marie Malmros, kommunikatör, Birka Cruises, tel: 076-111 26 15.

Birka Cruises erbjuder skärgårdsinspirerade kryssningsupplevelser sedan 1971. Rederiet kryssar alla dagar i veckan från Stockholm via Mariehamn med kryssningsfartyget M/S Birka. Sommartid görs dessutom långkryssningar till utvalda destinationer runt Östersjön. Företaget är miljöcertifierat enligt ISO14001. M/S Birka är ett av världens mest miljöanpassade kryssningsfartyg. Fartyget har ett slutet avloppssystem och allt avloppsvatten pumpas iland till reningsverk – inget släpps ut i Östersjön. Birka Cruises ingår i Eckerökoncernen med 1 350 anställda och en årsomsättning på 240 miljoner euro.