Birka Cruises VD Lars Näslund lämnar bolaget

Birka Cruises AB och Lars Näslund har kommit överens om att Lars Näslund lämnar VD-posten. Som VD för Birka Cruises inträder styrelseordförande Björn Blomqvist. Lars Näslund kommer att jobba kvar i bolaget fram till mitten av september för att avsluta en del redan påbörjade projekt.

- På sikt söker vi en ny VD till Birka Cruises men jag vill i nuläget inte uttala mig om tidsperspektivet. Lars Näslund har på ett förtjänstfullt sätt lett omdaningen av Birka Cruises verksamhet och organisation. Organisationen är nu anpassad för att möta de utmaningar som inflaggningen av företagets kryssningsfartyg till Sverige och överflyttningen av det totala kommersiella ansvaret till organisationen i Stockholm inneburit, säger Björn Blomqvist.

Birka Cruises AB

Björn Blomqvist
Styrelseordförande

Mer information ger Björn Blomqvist, telefon: +358 18 28 301

Birka Cruises, ett bolag i Eckerökoncernen, bedriver sedan 1971 passagerartrafik från Stockholm. Rederiet gör dygnskryssningar med Birka Paradise 7 dagar i veckan Stockholm-Mariehamn-Stockholm. Sommartid även weekendkryssningar till olika destinationer runt Östersjön. Kryssningsverksamheten är miljöcertifierad enligt ISO 14001. Fartyget är Östersjöns mest miljöanpassade och uppfyller kraven på två nya miljöklasser Comfort Class och Clean Design. Mer information på www.birka.se.