Birkas fyrvernissage i skärgården: Guidad fyrkryssning – 70 fyrar på 24 timmar

Kassun- och kubfyrar, nattguidning och spännande historier. Den 18 juni arrangerar Birka Cruises som enda rederi en kryssning i fyrarnas tecken.

– Världens kanske vackraste skärgård är vår arbetsplats och vi är stolta över att kunna ge en extra dimension under skärgårdskryssningen, säger Dan Sjölund, befälhavare ombord M/S Birka.

Under kryssningen passeras mer än 70 fyrar, varav tio större havsfyrar som Tjärven, Lågskär, Flötjan, Svenska Björn, Huvudskär, Gustaf Dahlén och Landsort.

Kryssningen guidas av farleds- och fyrexperterna Göran P Sjödin (GPS) och Anders Hedin.

Fakta fyrkryssning
Avresa 18/6, 24 timmar.
Från 950:-/person. I priset ingår del i Cabin Ekonomi 2-bäddshytt, 3-rättersmiddag samt frukostbuffé och guidning.

Marie Malmros, kommunikatör Birka Cruises, 076-111 26 15

Om oss

Birka Cruises erbjuder skärgårdsinspirerade kryssningsupplevelser sedan 1971. Rederiet kryssar alla dagar i veckan från Stockholm med kryssningsfartyget M/S Birka Stockholm. Dessutom är rederiet ensamma om att arrangera långkryssningar till resmål kring Östersjön. Företaget är miljöcertifierat enligt ISO14001. M/S Birka Stockholm är ett av världens mest miljöanpassade kryssningsfartyg. Det har ett slutet avloppssystem och allt avloppsvatten pumpas iland till reningsverk – inget släpps ut i Östersjön. Birka Cruises ingår i Eckerökoncernen med 1 350 anställda och en årsomsättning på 240 miljoner euro. www.birka.se

Vi är stolta över att kunna ge en extra dimension under skärgårdskryssningen.
Dan Sjölund, befälhavare Birka Cruises.