Djupdykning i rom: Östersjöns första riktiga romkryssning

Mytomspunnen med en doft av Västindien, Hemingway och Long John Silver – romboomen är här. Den 9 oktober lanserar Birka Cruises Östersjöns första kryssning med romtema. Minimässa, rominspirerad specialmeny, gästbartenders och romprovningar med Sveriges främsta kännare, bland andra Sveriges ende kakaobonde, Duane Dove.

Från sjörövarfavorit till finrummet, rom har seglat upp som favorit bland konnässörerna efter whisky.

– Den växande romtrenden har gjort att vi ökat utbudet av rom ombord och vi tror att romkryssningen kan bli en återkommande aktivitet som lockar stor publik, säger Marcus Hammarström, marknadschef på Birka Cruises.
– För de som inte redan är inbitna romnördar är detta en perfekt möjlighet att lära sig mer om den mytomspunna drycken.

Med på kryssningen finns bland andra Sveriges ende kakaobonde, Duane Dove, expert på både choklad och rom. Duane är född på Tobago där han driver ekologisk kakaoodling och tillverkar sin prisbelönta choklad. Han deltar både på minimässan och håller en provning som oberoende expert med både rom och choklad.

Fakta romkryssning

Avresa: 9/10, 22 timmar. Pris kryssning från 250:- per person.

• Minimässa med produkter från drygt 15 leverantörer av rom, choklad och cigarrer.
  • Romprovningar Master Classes hålls av Mikael Lunden från Diageo och Fredrik Lindqvist från Handpicked Wines.
    Sveriges enda kakaobonde och främste romkännare, Duane Dove håller en unik rom- och chokladprovning.
  • Specialkomponerad 3-rättersmeny med rominspiration.
  • Gästbartenders lär ut de godaste romdrinkarna.

Läs mer: https://www.birka.se/kryssningar/tjugotvatimmarskryssning/romkryssning-9okt/

Pressbilder: https://birka.repro8.se/fotoweb/albums/VbDihZiGzh_HXBS-QLE78foNjkHFTdB9SiOljA/

Marcus Hammarström, marknadschef Birka Cruises, tel: 08-694 72 30.
Marie Malmros, kommunikatör Birka Cruises: 076-111 26 15.

Birka Cruises erbjuder skärgårdsinspirerade kryssningsupplevelser sedan 1971. Rederiet kryssar alla dagar i veckan från Stockholm via Mariehamn med kryssningsfartyget M/S Birka. Sommartid görs dessutom långkryssningar till utvalda destinationer runt Östersjön. Företaget är miljöcertifierat enligt ISO14001. M/S Birka är ett av världens mest miljöanpassade kryssningsfartyg. Fartyget har ett slutet avloppssystem och allt avloppsvatten pumpas iland till reningsverk – inget släpps ut i Östersjön. Birka Cruises ingår i Eckerökoncernen med 1 350 anställda och en årsomsättning på 240 miljoner euro.