En designad shoppingupplevelse på Östersjön

Kryssningsrederiet Birka Cruises investerar 21 MSEK och lanserar 1 450 nya kvadratmeter av upplevelser med butik, lobbylounge, café och bar samt nattklubb. Den 18 januari 2019 är det premiär.

– Vi vill att semesterkänslan ska infinna sig så snart gästen kommer ombord. Därför skapar vi ännu fler platser där man vill slå sig ner och njuta av skärgården utanför samtidigt som man är mitt i händelsernas centrum, säger Satu Andersson, VD för Birka Cruises, Sveriges enda renodlade kryssningsrederi.

En viktig del i reseupplevelsen är shoppingen. Rederiet bygger därför ut butikerna och skapar en ännu bättre shoppingupplevelse med hjälp av retail-experten Anne Hesselgren på KOM. Specialritad inredning med mässing, valnöt, mattor från Bolon och vintagelampor från svenska glasbruk i Småland.

– Vi vill lämna den traditionella vita travel retail butiken för en inspirerande och vacker miljö med en spännande mix av varumärken, kläder, accessoarer och inredning, säger Satu Andersson. I det arbetet har KOM hjälpt oss att lyfta blicken och bidragit till ökad kompetens om framtidens butiker och en hållbar butiksplanering.

– Utmaningen för detaljhandeln idag är att öka sin försäljning genom att engagera kunden och fokusera på kundupplevelser. Nu tar Birka Cruises ett steg bort från den traditionella taxfreebutiken till ett nytt butikskoncept och skapar en försäljningsarena som överraskar och ger en spännande upplevelse, säger Anne Hesselgren, KOM Agency.

Fakta/designelement

• Specialritad inredning av KOM Agency, tillverkad av Mässbolaget
  • Armaturer från Svenska Armaturer, alla kupor är vintageoriginal från olika glasverk i Småland och Italien
  • Mattor från Bolon