Ett oväntat möte: Lervik Design + Birka Cruises - Sveriges största vinterträdgård med havsutsikt

Svensk design kryddad med vinbar, svenska tapas och sol. Det är några av ingredienserna när Birka Cruises nylanserar skärgårdens nya mötesplats, 875 kvm stora Terrassen by Birka. Koncept och design: Lervik Design.

– Traditionellt står kryssningsfartyg för en slags maximalism. Vi vill i stället skapa något mer modernt arkitektoniskt där italienska vingårdar och den svenska skärgården stått som främsta inspirationskälla, säger Alexander Lervik.
– Vi svenskar älskar våra uterum och gör allt för att förlänga sommarkänslan. Det har vi tagit fasta på när vi har gjort om fartygets vackraste plats, vårt 875 kvm stora inglasade poolområde med vidunderlig utsikt, säger Satu Andersson, VD Birka Cruises.

Bakom det nya utseendet står Lervik Design med Alexander Lervik och Joel Hesselgren. Flera möbler och detaljer, möbeltyg och mattor framtagna speciellt för Birka Cruises. Lervik Design har dessutom gjort en ny restaurang ombord.
Rederiet fortsätter därmed satsningen på skärgårdstema, svenska smaker samt svensk design i samarbete med Lervik Design, som tidigare gjort om 22 insideshytter, Cabin Design, och fartygets buffématsal.

Fakta Terrassen by Birka

• 875 kvm vinterträdgård med glastak som kan öppnas
  • Tre barer varav en cocktailbar med havsutsikt
  • Vinbar och butik. Vinbaren kan bokas för vinprovningar och mindre middagar
  • Lervik Design står för design och koncept
  • För den rätta känslan har Tina Hellberg anlitats, en av Sveriges toppstylister
  • Möblerna är tillverkade av bl a Johanson Design och Mitab
  • Belysning, bl a Beat Light Stout från Tom Dixon och Karamell från Örjö Belysning

Bilder för fri nedladdning

Satu Andersson, VD Birka Cruises, 076-169 87 40
Alexander Lervik, Lervik Design AB, 070-543 55 35

Birka Cruises erbjuder skärgårdsinspirerade kryssningsupplevelser sedan 1971. Rederiet kryssar alla dagar i veckan från Stockholm via Mariehamn med kryssningsfartyget M/S Birka. Sommartid görs dessutom långkryssningar till utvalda destinationer runt Östersjön. Företaget är miljöcertifierat enligt ISO14001. M/S Birka är ett av världens mest miljöanpassade kryssningsfartyg. Det har ett slutet avloppssystem och allt avloppsvatten pumpas iland till reningsverk – inget släpps ut i Östersjön. Birka Cruises ingår i Eckerökoncernen med 1 350 anställda och en årsomsättning på 240 miljoner euro.

Traditionellt står kryssningsfartyg för en slags maximalism. Vi vill i stället skapa något mer modernt arkitektoniskt där italienska vingårdar och den svenska skärgården stått som främsta inspirationskälla.
Alexander Lervik