Hernö Gin och Birka Cruises bjuder in till årets ginkryssning

Den sjuttonde maj är det dags för årets ginkryssning i ett samarbete mellan Hernö Gin och Birka Cruises. Det är andra året i rad som temakryssningen arrangeras och ett flertal producenter bjuder in till ginmässa ombord. Nytt för i år är att australiensiska Four Pillars produkter samt nylanserade Hernö Jolie Rouge Gin finns ombord.

– Våra temakryssningar är väldigt uppskattade, och det har knappast undgått någon att det råder en stark gintrend i Sverige. I och med våra unika och populära kryssningar till Höga kusten, där vi erbjuder utflykter till gindestilleriet i Dala, finns också en naturlig koppling mellan Birka Cruises och Hernö Gin. Vi är stolta över att samarbeta med världens bästa gin, som förstås finns med oss ombord under hela året, säger Marcus Hammarström, marknadschef på Birka Cruises.

– Förra året var en succé med fullsatt fartyg, välbesökt mässa och ett stort intresse för olika provningar och work shops. Vi hoppas på samma härliga stämning och starka uppslutning i år, säger Jon Hillgren, vd och grundare av Hernö Gin.

Tillsammans med Hernö Gin kommer två andra svenska ginproducenter att delta vid en ginmässa ombord: Norrtelje Brenneri och Stockholm Brenneri. Dessutom finns Four Pillars från Australien representerade, liksom Swedish Match som även i år tagit fram ett Hernö Gin-inspirerat snus. Ett tjugotal olika ginsorter kommer att finnas tillgängliga för provning i mässlokalen där besökaren nu även kan uppleva mat och gin i kombination.

– Food pairing är en stark trend i världen just nu och vi kommer att erbjuda smårätter som är framtagna för att ge en optimal upplevelse tillsammans med Hernö Gin, berättar Elin Sahlman, Hernö Gins projektledare för ginkryssningen.

– Dessutom kommer det att finnas ett antal flaskor av vår senaste lansering Hernö Jolie Rouge Gin samt Hernö Baltic Sea Gin till försäljning ombord, tillägger Elin Sahlman.

Hernö Gin kommer att hålla ginprovningar med provningsledare Johan Unander Jansson samt cocktailskola under ledning av Magnus Ernstsson.

För mer information: hernogin.com, birka.se

Therese Lindström

Birka Cruises AB
Stadsgårdsterminalen