Ny vinbar i skärgården

Vinprovningar, privata middagar och butik. Birka Cruises nya vinbar, formgiven av Lervik Design, erbjuder ett 50-tal av fartygets bästa viner till taxfreepriser.

– Någon har sagt att livet är för kort för att dricka dåligt vin. Det har vi tagit fasta på i vår nya vinbar med 50 av fartygets bästa viner, säger Tom Skog, inköpare av viner för Birka Cruises som också valt vinerna i Vinbaren.
– Med vinbaren får vi ytterligare en möjlighet att visa upp alla riktigt fina viner vi har ombord, varav flera enbart finns hos Birka, säger Tom.

Vinbaren kan bokas för specialarrangemang, avskilda middagar för mindre sällskap (upp till 20 personer) och vinprovningar. Alla viner finns dessutom till försäljning, till priser som är mellan 25 och 35 procent lägre än i land.

Den nya vinbaren ligger högst upp på fartyget på helt nyrenoverade Terrassen by Birka i svensk design, kryddat med en gnutta Medelhav.

Toms tre tips

• Champagne: Egly-Ouriet Vignes de Vrigny 1er Cru, från en mindre men fantastisk producent som heter just Egly-Ouriet och som är gjord enbart på Pinot Meunier vilket är en ovanlighet
  • Rhône: Domaine Auguste Clape Cornas Renaissance 2012, ett vin från appellationen Cornas och mästaren Auguste Clape. Fantastiskt fina viner som i dagsläget inte kan köpas på Systembolaget/enbart finns hos Birka
  • USA: Evening Land Willamette Valley Pinot Noir 2013, exempel från det nya USA. Ett av Evening Lands viner blev nyligen utnämnt till världens tredje bästa. Detta är deras instegsvin men fortfarande av mycket god kvalitet

Fakta Vinbaren

• I Vinbaren finns ett 50-tal viner inkl starkvin och champagne. Vinerna kommer bl a från Frankrike, Italien, Spanien, Tyskland, Australien, Nya Zeeland och USA.
  • Vinprovning 30-60 min kan bokas sön-tors för 10-20 personer. Pris p/p: 3 viner röda eller vita à 6 cl 130:-, 6 viner röda och vita à 6 cl, 260:-, 3 Champagne à 6 cl, 200:-
  • Vinbaren är en del av en 875 kvm stor vinterträdgård med glastak som kan öppnas
  • Design och koncept: Lervik Design

Pressbilder:

Pressinformation:
Marie Malmros, kommunikatör Birka Cruises: 076-111 26 15.

-----------------------------------------

Birka Cruises erbjuder skärgårdsinspirerade kryssningsupplevelser sedan 1971. Rederiet kryssar alla dagar i veckan från Stockholm via Mariehamn med kryssningsfartyget M/S Birka. Sommartid görs dessutom långkryssningar till utvalda destinationer runt Östersjön. Företaget är miljöcertifierat enligt ISO14001. M/S Birka är ett av världens mest miljöanpassade kryssningsfartyg. Fartyget har ett slutet avloppssystem och allt avloppsvatten pumpas iland till reningsverk – inget släpps ut i Östersjön. Birka Cruises ingår i Eckerökoncernen med 1 350 anställda och en årsomsättning på 240 miljoner euro.

Någon har sagt att livet är för kort för att dricka dåligt vin. Det har vi tagit fasta på i vår nya vinbar med 50 av fartygets bästa viner.
Tom Skog