Prisbelönte kocken Fredrik Eriksson gästspelar i skärgårdsparadiset

Den 16 april drar Birka Cruises igång sina skärgårdsveckor, som pågår fram till den 31 maj. Den prisbelönte TV-kocken Fredrik Eriksson mönstrar då på Birka Paradise och serverar en specialkomponerad skärgårdsmeny i à la carte restaurangen Four Seasons. Underhållningen ombord går givetvis även den i skärgårdens tecken. Dessutom anordnas guidade turer och aktiviteter med skärgårdstema.

Fredrik Eriksson, som är krögare på Långbro värdshus och kreativ ledare i Restaurangakademin, gästar Birka Paradises kök under tre tillfällen i vår, den 16 april, 2 maj och 23 maj. Den specialkomponerade skärgårdsmenyn finns dock tillgänglig alla dagar under skärgårdsveckorna.

– Menyn är inspirerad av det fantastiska skärgårdslandskapet som Birka Paradise går igenom varje dag. Gästerna ska verkligen känna våra svenska smaker, som är mycket populära både i Sverige och utomlands. Detta vill vi självklart utveckla och vårda i våra menyer, säger Fredrik Eriksson.

Utöver maten med skärgårdstema så gästas Birka Paradise även av farledsexperten och tidigare kaptenen Göran Sjödin. Göran finns ombord den 25 april, 14 maj och 30 maj och guidar då igenom den vackra skärgården och berättar intressanta och underhållande skärgårdshistorier. Förutom detta bjuder pianisten på skärgårdstoner och Stallbröderna gästar med snapsvisor på temat skärgård.

– Vem blir inte inspirerad av en av världens vackraste naturupplevelser, vår svenska skärgård? Att under en vårdag kryssa fram mellan kobbar och skär i den spirande skärgårdsnatur, och samtidigt avnjuta en underbar skärgårdsmeny i vår à la carte-restaurang, är en unik upplevelse som varje människa borde få uppleva, säger Lars Näslund, VD för Birka Cruises.

Fredrik Erikssons meny (serveras 16 april till 31 maj):

Förrätt
Inkokt Lofotentorsk med räkor och kalixlöjrom, åländsk prostostcréme samt fullkornscrisp

Varmrätt
Svartpepparstekt oxfilé med färskpotatiscréme, sparris samt rödvinssås med tomat, kapris och citron
eller
Halstrad rödingfilé med potatisterrin, liten gravlaxsallad samt pepparrotssmörsås

Efterrätt
Säsongens rabarber med vanilj- och citronbavaroise samt mandelflarn

För mer information kontakta:
Lars Näslund, VD

För pressbilder Birka: