Birka Energi ersätter sakskador för näringsidkare

Report this content

Birka Energi ersätter sakskador för näringsidkare De näringsidkare som drabbats av strömavbrottet i nordvästra Stockholm den 29 maj i år får ersättning för sakskada. Det kan röra sig om förstörda livsmedel i frysdiskar, matvaror på restauranger eller andra förstörda varor. Beslutet grundas på haveriutredningens slutrapport och det rättsliga utlåtande som finns, och följer branschens allmänna avtalsvillkor. Det ger näringsidkare rätt till ersättning för sakskada, men inte för ren förmögenhetsskada eller följdskada som kan uppstå vid person- eller sakskada. - Det är ett rimligt beslut, säger Thomas Gustafsson, vVD på Birka Nät. Den externa haveriutredningen - som tillsattes direkt efter olyckan av Birka Energi - slår fast att orsaken till den nya branden "med största sannolikhet" är en "bristfälligt utförd kabelskarv efter förra branden". Vem som slutligen svarar för kostnaden för ersättningarna - Birka Energi eller försäkringsbolaget - är ännu inte klart. Birka Energi har sedan tidigare beslutat att privatpersoner har rätt till ersättning för utgifter och inkomstbortfall som beror på strömavbrottet. Totalt har 6 000 krav kommit in, varav 2 000 stycken redan har behandlats. Hela haveriutredningen finns att läsa på www.birkaenergi.se. Mer information kommer inom kort på www.birkaenergi.se För ytterligare information kontakta: Thomas Gustafsson, vVD Birka Nät, 070-580 92 32 Ronald Liljegren, jurist Birka Nät, 070-344 56 42 ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2002/06/28/20020628BIT00760/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2002/06/28/20020628BIT00760/wkr0002.pdf