• BIRKA ENERGI/

Corporations Combating Climate Change - företagsledare och EU flyttar fram dagordningen för klimatförändringar Det första handlingsprogrammet från Business Leaders' Initiative on Climate Change (BLICC) presenteras och diskuteras den 16 april på ett seminarium under EU:s Green Week. Vid detta tillfälle kommer ledare för medlemsföretag inom BLICC att inspirera till att se bortom de egna företagsanknutna utsläppsgränserna för att kommunicera med och engagera kunderna för att göra verkliga utsläppsminskningar. Det första steget i handlingsprogrammet från företagsledare i Europa och USA innefattar samarbete med EU-kommissionen i utarbetandet av ett konkret program för att möta uppdykande klimatutmaningar. BLICC:s handlingsprogram omfattar Birka Energi (SWE), The Body Shop (UK), IKEA, Interface Inc (US) och Nuon (NL). Vid programmet den 16 april deltar BLICC-ledarna i ett seminarium med EU:s miljökommissionär Margot Wallström. Margot Wallström kommer att diskutera hur näringslivet kan bekämpa klimatförändringar. IKEA-chefen Anders Dahlvig, Gordon Roddick, en av grundarna till The Body Shop och Birka Energis koncernchef Tomas Bruce hör till de företagsledare som ger inblickar i hur deras företag reducerar utsläpp baserat på strategier för uthållighet. De fem företagen placerar klimatändringsfrågan högt på dagordningen i ett proaktivt samarbete för ett socialt, ekologiskt och ekonomiskt uthålligt samhälle. Detta är första fasen i ett innehållsrikt och skarpt klimatändringsprogram som syftar till att leda utvecklingen av strategiska lösningar och åtgärder i kampen mot klimatändringarnas följder. Förslaget baseras på ett initiativ av företag inom Respect Table i september 2000. Respect Table är ett nätverk av ledande industriidkare från Europa och USA, som startades av Respect Europe, ett konsultföretag baserat i Europa. Tid och plats Tisdag 16 april Hôtel Hilton, Blvd de Waterloo 38 Bryssel, Belgien Frågor om Respect Europe kan ställas till Kaj Embrén, +46 705 46 22 11, kaj.embren@respecteurope.com Utsänt av Inge Telander, informationschef Birka Energi AB Tel 08-671 7961 och 0703-44 51 55 ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2002/04/12/20020412BIT00250/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2002/04/12/20020412BIT00250/wkr0002.pdf