Fortums nya operativa ledning tar vid. Tomas Bruce lämnar VD-posten i Birka Energi

Fortums nya operativa ledning tar vid Tomas Bruce lämnar VD-posten i Birka Energi Alltsedan Fortum i vintras av Stockholms Stad förvärvade resterande aktier i Birka Energi AB har ett intensivt och framgångsrikt arbete genomförts för att skapa det första pannordiska energiföretaget. Processen att integrera Birka Energi i Fortums operativa struktur har nu nått så långt att de nyutsedda ledningarna för affärs- respektive servicefunktionerna i Fortum kan ta över det operativa ansvaret. Samtidigt lämnar Tomas Bruce enligt tidigare överenskommelse befattningen som verkställande direktör och koncernchef i Birka Energi. Birka Energis legala struktur kvarstår dock och till ny VD med ansvar för de administrativa och legala frågorna har utsetts Birka Energis nuvarande ekonomidirektör Susanne Jonsson. Förändringarna träder i kraft den 1 juli 2002. "Tiden med Birka Energi har varit utomordentligt stimulerande och stora framgångar har uppnåtts. Det är industriellt logiskt att nästa steg nu tas i den pågående konsolideringen av den nordiska energimarknaden. För min del blir det också ett naturligt tillfälle att minska det operativa ledarskapet och ägna tiden åt mer övergripande frågor", säger Tomas Bruce. "Helt lämnar jag dock inte energibranschen. Bland annat kräver mitt uppdrag som President i den europeiska fjärrvärmeorganisationen Euroheat & Power även ett engagemang på lokal och nationell nivå i de viktiga energi- och miljöfrågorna inom värmesektorn. Samtidigt får jag mer tid för att engagera mig även i andra intressanta arbetsuppgifter", avslutar Tomas Bruce. "Vi är mycket tacksamma för Tomas Bruces insatser inom Birka Energi. Vi är också glada över att branschen även i fortsättningen kan åtnjuta Tomas erfarenhet och engagemang", säger Tapio Kuula, ansvarig chef för Fortums kraft- och värmeverksamhet. För ytterligare information kontakta: Tomas Bruce, Verkställande direktör, tel 08-671 79 60 eller 070-316 14 14 Susanne Jonsson, Ekonomidirektör, tel 08-671 74 11 eller 070-344 51 56 Merril Boman, Informationsdirektör, tel 08-671 79 51 eller 070-590 79 75 ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2002/06/18/20020618BIT00470/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2002/06/18/20020618BIT00470/wkr0002.pdf