Konsumenterna får ersättning

Report this content

Konsumenterna får ersättning Kl 09.30 - Självklart ska alla kunder få den ersättning de har rätt till, säger Cecilia Markusson, regionchef Birka Nät i Stockholm. Det gäller olika regler för privatpersoner och företag. Birka Energi tar på sig kontrollansvaret för olyckan. För privatpersoner innebär det att de har rätt till ersättning för utgifter och inkomstbortfall som beror på strömavbrottet. För att kunderna ska få sin ersättning så snabbt som möjligt ska man kunna styrka sina utlägg. För företagskunder gäller ordinarie skadeståndsregler. För att klarlägga ansvarsfrågan avvaktar Birka Energi resultatet från den externa utredningen. Dessutom har Birka Energi en generell frivillig avbrottsersättning, som infördes vid årsskiftet. I det här fallet kommer den fasta nätavgiften att sänkas med minst halva beloppet. För mer info kontakta Thea Sterner, 070-344 52 17 ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2002/05/31/20020531BIT00220/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2002/05/31/20020531BIT00220/wkr0002.pdf