Report this content

Birka Norden byter namn efter ett framgångsrikt första verksamhetsår och blir e n s e c Energy Securities Europe Birka Norden har som en av elmarknadens mest expansiva fristående elhandlare fokus på elhandel och optimering av strategiska affärer för kunder. Företaget går nu emot ett ytterligare breddat ägande och en expansion i Finland, Danmark och övriga Europa och behöver därför ett nytt företagsnamn med tydligare koppling till verksamheten och den fristående rollen på marknaden. Det nya namnet är ensec - Energy Securities Europe. ensec är en strategisk samarbetspart för större industri, energiföretag och elproducenter i Europa. Affärsidén är att tillhandahålla unika möjligheter för intressenter som vill vara självständiga och framgångsrika på morgondagens energimarknad. ensec erbjuder såväl fysiska som finansiella kundanpassade lösningar i kombination med en effektiv valutahantering. Birka Norden bildades den första januari 1998 utgående från stora elintensiva intressenters vilja att agera tillsammans med en fristående kompetent elhandlare. I starten ägdes företaget av de tre energibolagen Imatran Voima OY i Finland, Stockholm Energi AB i Sverige och Trondheim Energiverk AS i Norge. Genom köp av det norska elhandelsbolaget Kraftfinans AS i december 1998 breddades ägandet till att omfatta även de norska bolagen Hedmark Energi AS och Akershus Kraft AS. Birka Norden har byggts upp utgående från erfarenheter från såväl elmarknaden som finansbranschen. I dag erbjuds en av nordens bästa sammansättningar av kompetens inom elhandel, riskhantering, analys/prognos och elförsäljning genom ensecs tjugotalet anställda. Under ett första framgångsrikt verksamhetsår har företaget etablerat sig som en av de ledande elhandlarna i den avreglerade nordiska elmarknaden. Valet av kunder har varit lyckosamt och givit en god kundbas som utgörs av kompetenta företag som även bidrar till vår egen utveckling. Under 1998 har verksamheten kunnat etableras och expandera samtidigt som ett positivt ekonomiskt resultat har kunnat skapas. Omsättningen i den finansiella handeln har under 1998 uppgått till knappt 60 TWh (köp av 30 TWh och försäljning av 30 TWh), motsvarande ett försålt värde i storleksordningen fem (5) mdr SEK. Sedan i höstas är Birka Norden Market Maker på den nordiska elbörsens - Nord Pool - terminsmarknad. En Market Maker ställer ut elvolymer till köp och försäljning till garanterade priser. Birka Norden agerar också med handel i fysisk leverans av el och är balansansvarig aktör mot Svenska Kraftnät i Sverige. Intresset för företaget och efterfrågan på våra tjänster ökar såväl i Norden som på de snabbt växande avreglerade elmarknaderna i Europa. För att kunna tillfredsställa den ökande efterfrågan och skapa ytterligare tillväxt och värdeökning för kunderna och i företaget är nu ensec inne i en process för ytterligare breddat ägande. För ytterligare information vänligen kontakta: Per-Olof Granström, verkställande direktör Lars Hedström, marknadsdirektör Tfn: +46 8 442 53 80 ------------------------------------------------------------ Mer information finns att få på http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/1999/03/10/19990310BIT00060/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/1999/03/10/19990310BIT00060/bit0002.pdf