ANTALET HUSVAGNAR MINSKAR I SVERIGE

Sedan 2012 har antalet husvagnar minskat med fyra procent, visar statistik från affärsinformationsföretaget Bisnode. Trenden är genomgående för alla län, med undantag för Jämtlands län där en marginell ökning kan ses. Förra året sågs en tvåprocentig minskning av antalet husvagnar i trafik och den sjunkande trenden håller i sig även i år.

Antalet husvagnar i Sverige är på nedgång, men ingenstans i Sverige går det så fort som i Stockholms län. Antalet husvagnar per invånare i länet uppgår idag till mindre än 5 stycken per 1000 invånare, vilket är minst i landet.

De norrländska länen toppar husvagnsägandet i relation till befolkningen. Husvagnstätaste länet är Norrbotten där det finns nära 39 husvagnar per 1000 invånare, eller nästan dubbelt så många som riksgenomsnittet. Även övriga län i Norrland, t ex Västernorrland, Västerbotten och Jämtland har procentuellt sett fler husvagnar per invånare än det genomsnittliga länet.

KORTA FAKTA FRÅN STATISTIKEN OM HUSVAGNAR I SVERIGE

• I juni månad fanns det 179 178 husvagnar i trafik i Sverige. Det är en minskning med 7 592 stycken jämfört med samma period 2012.
  • Norrbottens län är husvagnstätast med 4 % husvagnar i förhållande till antal invånare.
  • Stockholms län har lägst husvagnstäthet med 0,5 % husvagnar i förhållande till antal invånare.
  • Stockholms län och Skåne län har sett den största minskningen av antalet husvagnar sedan 2012.
  • Lägst antal husvagnar i trafik finns i Gotlands län, 1 450 st.
  • I Danderyds kommun finns det bara 46 husvagnar.
  • Västra Götalands län har flest husvagnar på vägarna, 31 372 st.
  • Jönköpings kommun är den kommun med flest antal husvagnar med 2 948 stycken.

** Eftersom husvagnar är säsongsrelaterade kan datan för antal husvagnar i trafik variera något beroende på att de ställs av när de inte används.

KÄLLA: Bisnode. Vi förser bland annat bilhandlare och företag inom fordonsbranschen med beslutsunderlag och omfattande fordonsinformation.

STATISTIK PER KOMMUN HITTAR DU HÄR: http://www.bisnode.com/Sverige/Nyheter-inspiration/Nyheter/Utdrag-ur-Bisnodes-fordonsstatistik---Husvagn/

FÖR MER INFORMATION, VÄNLIGEN KONTAKTA:

Per Weidenman, Senior Analytiker Bisnode
E-post: per.weidenman@bisnode.com

Bisnode hjälper människor att fatta smarta beslut. Vi omvandlar data till insikter för att hjälpa beslutsfattare i både små dagliga frågor till stora strategiska beslut inom företag och organisationer i hela Europa. Vi är mer än 3000 medarbetare i 19 länder. Läs mer om Bisnode på www.bisnode.com.