Bakgrundskontroll i sociala medier allt vanligare vid rekrytering

Internetsökningar och att kontrollera kandidater i sociala medier som Facebook och Linkedin blir en allt viktigare källa till information för dem som anställer personal. Trenden är tydlig: 2008 gjorde ett av tio företag bakgrundskontroller i sociala medier och fem år senare hela fyra av tio företag. För femte året presenterar Stockholms Handelskammare och Bisnode en rapport om hur arbetsgivare kontrollerar kandidater som söker jobb.

Rapporten visar också att 77 procent av arbetsgivarna sällan eller aldrig anlitar arbetsförmedlingen och att 72 procent anlitar rekryteringsföretag.

- Den som lägger ut information på nätet måste vara medveten om att det är stor sannolikhet att denna också blir en del av underlaget i en process där man söker jobb. I en digital värld är det svårt att skilja mellan vad som är privat och vad som är offentligt, säger Johan Treschow, chef för medlem och marknad vid Stockholms Handelskammare.

- Det förvånar mig att inte ens hälften av företagen använder sig av sökningar i sociala medier, vars tjänster är gratis och lättillgängliga, Samtidigt ska man ha en strategi med hur dessa kanaler används och tolka informationen på nätet försiktigt. Välj inte bort en bra kandidat på grund av en festbild på Facebook, säger Pernilla Brouzell, marknadschef för Bisnode Information.

Fakta från rapporten

- 97 av arbetsgivarna tar referenser på tidigare anställningar

- 77 procent anlitar sällan eller aldrig Arbetsförmedlingen

- 75 procent har någon form av policy för bakgrundskontroller

- 74 procent planerar att anställa någon de närmaste tre månaderna

- 72 procent anlitar rekryteringsföretag, antingen ibland eller alltid

- 45 procent kontrollerar kandidater via Facebook

- 43 procent har upplevt att kandidater ljuger i sitt CV

- 42 procent kontrollerar kandidater via Linkedin

- 39 procent gör internetsökningar på kandidater, tex via Google

Läs hela rapporten på www.chamber.se

Andreas Åström, kommunikationschef Stockholms Handelskammare, 073-633 55 55

Pernilla Brouzell, marknadschef, Bisnode Information, 0708-11 71 04

Fakta om undersökningen

Undersökningen är genomförd mellan den 2 och 18 januari 2013. Enkäten riktades till rekryteringsansvariga på företagen. Totalt deltog 886 respondenter av 5027 tillfrågade, vilket ger en svarsfrekvens på 18 procent. Av respondenterna tillhör 75 procent av företagen den privata sektorn medan resten, 25 procent, tillhör den offentliga.

Om Stockholms Handelskammare
Stockholms Handelskammare är den ledande organisationen för företag och företagare i huvudstadsregionen som omfattar Stockholms- och Uppsala län. Vår verksamhet spänner från det lokala till det internationella planet och vi är engagerade i allt som kan förbättra företagens villkor; från bostadsmarknaden i regionen till internationell frihandel. Vi är en populär mötesplats för våra 2 400 medlemsföretag som har en halv miljon anställda. Handelskammaren är också en betrodd tredjepart med ett av världens ledande skiljedomsinstitut. Läs mer om Stockholms Handelskammare www.chamber.se.

Bisnode är en av Europas ledande leverantörer av affärsinformation med ett komplett utbud av tjänster inom marknads-, kredit- och affärsinformation. Bisnodes erbjuder relevant information för varje enskild beslutsfattare som underlag för att fatta bättra affärsbeslut. Koncernen hjälper över 200 000 företag att minimera riskerna, maximera försäljningen och ta bättre affärsbeslut. Bisnode bildades 1989 och finns i 17 europeiska länder med drygt 3 000 anställda. Bisnode ägs till 70 procent av Ratos och 30 procent av Bonnier. För mer information www.bisnode.se

Pernilla Brouzell, Marknadshef Bisnode Information