Bisnode avyttrar Emric

Bisnode avyttrar aktieinnehavet om 50,1 procent i Emric, en av Sveriges ledande leverantörer av programvaror, kvalificerade konsulttjänster och outsourcing inom lån och kreditområdet. Avyttringen kommer inte att ha någon märkbar effekt på Bisnodes resultat under 2010.

Emrics kunder är några av nordens ledande banker, kreditgivare och finansbolag. Emric omsätter cirka 100 MSEK på årsbasis och har drygt 100 anställda i Stockholm, Uppsala och Kalix. Bisnode förvärvade aktiemajoriteten i Emric 2007 och har tillsammans med Emrics grundare och övriga ägare utvecklat bolaget till att bli en av de ledande leverantörerna inom sitt marknadssegment.

”Emric har utvecklats väl under de senaste tre åren, dock så finns inga tydliga synergier med Bisnodes övriga verksamhet. I linje med Bisnodes strategi, att fokusera på vår kärnverksamhet samt att öka realiseringen av synergier, är det ett naturligt beslut att avyttra aktieinnehavet i Emric som driver sin verksamhet med en annan affärsmodell”, säger Johan Wall, vd och koncernchef på Bisnode.

Emrics minoritetsägare har valt att nyttja optionen om återköpsrätt och förvärvar Bisnodes andel i bolaget per den 9 juni.

"Vi ser det som naturligt att Emric får fortsätta sin utveckling utanför Bisnode. Målsättningen är att vi inom några år ska vara nordens ledande leverantör till bank- och finanssektorn vad gäller programvaror och kvalificerade tjänster inom kreditområdet", säger Fredrik Månsson, styrelseordförande, grundare och en av ägarna i Emric.

För mer information kontakta:

Johan Wall, vd och koncernchef Bisnode
Epost: johan.wall@bisnode.com

Fredrik Månsson, styrelseordförande, grundare och en av ägarna i Emric
Mobil: +46 708 725 110
Epost: fredrik.mansson@emric.com

Johan Wall, vd och koncernchef Bisnode
Epost: johan.wall@bisnode.com

Om Bisnode:

Bisnode är en av Europas ledande leverantörer av digital affärsinformation med ett komplett utbud av onlinetjänster inom marknads-, kredit- och affärsinformation. Med hjälp av Bisnodes affärsinformationstjänster kan företag öka sin försäljning, minska sina risker och förbättra sina dagliga affärsbeslut. Bisnode bildades 1989 och finns i 17 europeiska länder med drygt 3 100 anställda. Bisnode ägs till 70 procent av Ratos och 30 procent av Bonnier. För mer information se www.bisnode.com