Bisnode avyttrar innehav i Addnode

Bisnode avyttrar hela aktieinnehavet om 211 667 A-aktier och 2 598 503 B-aktier i den börsnoterade IT-koncernen Addnode. Aktieinnehavet avyttras till ett totalt värde av 79,6 MSEK eller 28,34 SEK per aktie. Försäljningen medför en reavinst som påverkar koncernens resultat positivt i andra kvartalet.

Addnode bildades 2002 när Bisnode avyttrade ett antal innehav som gemensamt bildade grunden till den börsnoterade IT-koncernen. Addnode har fortsatt att utvecklas och vuxit med god lönsamhet under hela innehavsperioden.

– ”Bisnode är inne i en strategisk expansionsfas i Europa där vi fokuserar på våra kärnverksamheter inom affärsinformation. Addnode är en IT-koncern där vi varit med under bolagets uppbyggnad vilket resulterat i en fantastisk bolagsutveckling samt för oss en god avkastning och reavinst”, säger Håkan Ramsin, tf. koncernchef Bisnode.

Inom Bisnodes affärsområde Service & Venture Development bedriver man central produktutveckling samt bistår entreprenörer att utveckla nya verksamheter.