Bisnode avyttrar sin CRM-plattform Bisnode Charity

För att fokusera på att fortsätta leverera produkter och tjänster i världsklass inom data och analys, säljer Bisnode sin CRM-plattform Bisnode Charity till Softronic.

Bisnode, det ledande europeiska data- & analysföretaget säljer Bisnode Charity, en Software-As-A-Serviceplattform för CRM, till det Stockholmbaserade IT-företaget Softronic. Charity används såväl av väletablerade svenska ideella organisationer som internationella välgörenhetsorganisationer som arbetar på den svenska marknaden. Plattformen är välkänd inom branschen och har en stark marknadsposition i den växande ideella sektorn.

”Avyttringen av Charity är ett naturligt steg i genomförandet av Bisnodes strategi att fokusera på att leverera data- och analysprodukter av världsklass. Softtronic kommer vidareutveckla plattormens funktioner och processer för att fortsätta betjäna kunderna på bästa möjliga sätt. Vi på Bisnode är glada över möjligheten att förbli en integrerad del av Charity-plattformen, nu som dataleverantör, säger Eric Wallin, vd på Bisnode Sverige.

”För Softronic innebär förvärvet en breddning och fördjupning av befintligt och mångårigt engagemang inom kundsegmentet organisationer. Till insamlingsorganisationer levererar vi sedan tidigare webblösningar och kan nu även erbjuda centrala verksamhetssystem. Affären kompletterar därför mycket väl vår befintliga verksamhet i segmentet som huvudsakligen riktat sig till medlemsorganisationer såsom fackförbund, a-kassor och intresseorganisationer med sammanlagt över 4 miljoner medlemmar” säger Anders Eriksson VD på Softronic AB

Bisnode är ett marknadsledande europeiskt data- och analysföretag. Vi hjälper företag att hitta och hantera sina kunder genom hela kundlivscykeln. Vi är pionjärer inom Smart Data för att ge våra kunder möjligheten att fatta smartare beslut. Bisnode har ca 2 100 anställda och finns på 18 marknader i Europa. www.bisnode.se

Om Softronic

Softronic är ett konsultbolag inom IT och management vars tjänster spänner från e-tjänster och rådgivning till nyutveckling, förvaltning och drift. Kunderna är främst medelstora och större företag och organisationer i Sverige. Softronic som grundades 1984 är börsnoterat och har ca 450 anställda i Stockholm, Göteborg, Malmö, Sundsvall och Arjeplog.  www.softronic.se