Bisnode bokslutskommuniké 2011

• Rörelsemarginal EBITA 10,4 (12,0) MSEK
• Kassaflöde från den löpande verksamheten 360 (464) MSEK

Väsentliga händelser

• Fortsatt svag organisk försäljningsutveckling -2 % (justerad för valutaeffekter)
• Fortsatt god tillväxt och resultatutveckling inom Credit Solutions. Mycket svag utveckling för bolagen inom Marketing Solutions samt som förväntat en lägre försäljning för SPAR-relaterade produkter
• Stabilt kassaflöde från den löpande verksamheten
• Betydande strukturkostnader tagna i Q4
• Förstärkt marknadsposition i region Central Europe och i Norge genom bolagsförvärv
• Fortsatt renodling av verksamheten genom avyttring av Pointer i Sverige och Anopress i Tjeckien
• I december tecknades avtal om att avyttra WLW i Tyskland, Schweiz och Österrike, vilket har slutförts i februari 2012
• Affärsområdet Software & Applications avvecklas från 1 januari 2012
• Lars Pettersson tillträdde som VD den 1 februari 2012

VD har ordet

Även under årets sista kvartal 2011 fortsatte trenden med god tillväxt i Credit Solutions och svag utveckling inom Marketing Solutions. Den svaga ekonomin i Frankrike, Belgien och Nederländerna i kombination med en generell förändring i efterfrågan på traditionella direktmarknadsföringstjänster är huvudförklaringarna till den svaga utvecklingen. Ett intensivt arbete pågår inom Bisnode att anpassa både erbjudande och kostnadsstruktur till den nya marknadssituationen. Som en följd av det arbetet innehåller resultatet i Q4 betydliga engångskostnader för strukturåtgärder inklusive ledningsförändringar.

I februari avyttrade Bisnode WLW i Tyskland, Schweiz och Österrike. Detta är ett led i vår renodling av koncernen och ger oss framöver större möjligheter att fokusera på vårt kärnerbjudande.

Under detta mitt första år som först styrelsemedlem och sedan 1 februari 2012 VD har jag blivit allt mer övertygad om att Bisnode har mer att ge. Vi verkar på en informationsmarknad med mycket stor potential. Varje dag tar beslutsfattare i näringslivet mängder av små och stora beslut. Bisnode skapar ett tydligt mervärde genom att hantera stora datamängder och sedan förädla och integrera dem i våra kunders dagliga beslutsprocesser.

Bisnode bedriver verksamhet i 17 länder i Europa och har cirka tretusen medarbetare. Vårt erbjudande drivs genom lokalt starka varumärken och produkter som skapar lokalt mervärde. Jag är övertygad om att vi genom att nyttja koncernens samlade styrka kan skapa ännu större värde för våra kunder.

Vi ska bygga vidare på ett Bisnode som skall bli sina kunders strategiska leverantör av relevant beslutsstöd. Vi skall hjälpa våra kunder att maximera sin försäljning och minimera sina risker.

Vi på Bisnode ser framtiden an med stor förväntan.”

Lars Pettersson, koncernchef Bisnode

FÖR MER INFORMATION, KONTAKTA:

LARS PETTERSSON
Koncernchef