Bisnode förvärvar Kauppalehti 121

Bisnode har förvärvat finska Kauppalehti 121, en ledande aktör för tjänster inom direktmarknadsföring. Kauppalehti 121 erbjuder målgruppsanpassade och interaktiva marknadsföringstjänster med högt mervärde. Med förvärvet av Kauppalehti 121 från finska Alma Media blir Bisnode ledande inom marknadsinformationstjänster i Finland.

Kauppalehti 121 grundades 2005 och har 55 anställda med en årlig omsättning på ca 9 MEUR. Företaget erbjuder heltäckande service inom direktmarknadsföring med adresser, profiler, analyser av företag och konsumenter liksom målgruppskonsultation, CRM och analys av kundkommunikation. De största kunderna hos Kauppalehti 121 finns i bilsektorn, media och i den finansiella sektorn. ”Förvärvet av Kauppalehti 121 är i linje med vår strategi att bli en ledande aktör på marknader där vi redan har ett erbjudande. I vår nya marknadsledande roll i Finland skapar vi än bättre möjligheter att åstadkomma de synergier som vi eftertraktar.” säger Johan Wall, koncernchef för Bisnode. ”Kauppalehti 121 har många kvaliteter som passar med Bisnodes marknadserbjudanden, och med tanke på företagets ägarhistorik känns det som Kauppalehti 121 har kommit hem till sin familj.” säger Juha Airaksinen, landschef i Finland. ”Jag förutser en mycket stark framtid för Kauppalehti 121 tillsammans med våra andra varumärken i Finland – Soliditet, D&B, Kompass och DirektMedia” avslutar Juha Airaksinen. Förvärvet träder i kraft i dag den 4 november, och har ingen märkbar effekt på Bisnodes resultat under 2009.