Bisnode förvärvar WLW

Bisnode har tecknat avtal om förvärv av tyska söktjänstföretaget Wer Liefert Was för cirka 40 miljoner euro på skuldfri basis (Enterprise Value). Genom förvärvet stärker Bisnode sin marknadsposition avsevärt inom digitala affärs- och produktinformationstjänster i Europa. Säljare är den italienska koncernen Seat Pagine Gialle.

WLW, som erbjuder söktjänster online för företag, har en stark marknadsposition i de tysktalande länderna i Europa. Företaget grundades 1932 och har cirka 250 anställda med huvudkontor i Hamburg. Omsättningen uppgick till 34,5 miljoner euro 2007 med ett rörelseresultat (EBITDA) på 7,1 miljoner euro. Under de senaste åren har WLW framgångsrikt gått från tryckta till onlinebaserade söktjänster med drygt 670 000 företag, 44 000 rubriker och över 450 000 sökord med cirka 1,2 miljoner unika besökare per månad.

“WLW kommer tillsammans med Bisnodes produktdatabas- och fackpressverksamheter skapa en ledande aktör i Europa inom söktjänster online. Förvärvet skapar också utrymme för betydande synergier inom datainsamling, försäljning och kompetensöverföring”, säger Johan Wall, VD för Bisnode.

Förvärvet förutsätter godkännande av aktuella konkurrensmyndigheter.