Bisnode renodlar verksamheten och avyttrar Anopress IT i Tjeckien

Bisnode avyttrar Anopress IT AS, leverantör av mediebevakningstjänster i Tjeckien. Avyttringen är i linje med Bisnodes strategi att fokusera på kärnverksamheten där synergier utvinns genom återanvändning och paketering av gemensam data.

Anopress IT erbjuder högkvalitativa mediebevakningstjänster till specifika kundsegment i Tjeckien. Företaget hade 2010 en nettoomsättning om cirka 14 miljoner kronor och har 17 anställda i Prag. Bisnode förvärvade nyligen Anopress IT som en del av Creditinfo Schufa förvärvet som erbjuder kreditinformationstjänster i Polen, Slovakien och Tjeckien.

”Bisnodes strategi är att fokusera på utveckling och tillväxt av vårt kärnerbjudande samt maximera synergier. Anopress IT agerar på en högt konkurrensutsatt marknad och har begränsade synergier med vår övriga verksamhet, vilket är grunden till beslutet om avyttring”, säger Johan Wall, vd och koncernchef Bisnode.

Anopress IT avyttras till Newton Media, ledande leverantör av mediebevakningstjänster i regionen Central Europa.

Johan Wall, vd och koncernchef Bisnode
E-post: johan.wall@bisnode.com