Bisnode tecknar avtal om avyttring av Hoppenstedt Publishing

Bisnode har tecknat avtal om avyttring av den tyska verksamheten Hoppenstedt Publishing som erbjuder annonsfinansierade branschtidningar och söktjänster för tillverkande industri. Köpare är tyska förlagskoncernen WEKA. Avyttringen är i linje med Bisnodes strategi att renodla verksamheten för att fokusera på tillväxt av kärnerbjudandet.

Hoppenstedt Publishing publicerar ett flertal branschtidningar och böcker för den tyska tillverkande industrin inom bland annat plast, logistik och automation. Några av tidningstitlarna är SCOPE, engine, handling, LABO, MTA Dialog, Kunststoff Magazin, CAD-CAM Report och eDM Report. Hoppenstedt Publishing har 39 medarbetare i Darmstadt och omsatte under 2011 7,6 miljoner euro.

“Bisnodes strategi är att fokusera på utveckling och tillväxt av vår kärnverksamhet. Hoppenstedt Publishing, verksamt inom produktinformation, har begränsade synergier med vår övriga verksamhet varför vi har beslutat oss för att sälja verksamheten”, säger Lars Pettersson, koncernchef för Bisnode.

Försäljningen av Hoppenstedt Publishing förutsätter godkännande av aktuella konkurrensmyndigheter.

Lars Pettersson, koncernchef Bisnode
Tel: +46 70 517 28 02
Epost: lars.pettersson@bisnode.com

Fredrik Åkerman, finansdirektör och Business Area Director Product Information
Tel: +46 70 415 23 65
Epost: fredrik.akerman@bisnode.com

Bisnodes strategi är att fokusera på utveckling och tillväxt av vår kärnverksamhet. Hoppenstedt Publishing, verksamt inom produktinformation, har begränsade synergier med vår övriga verksamhet varför vi har beslutat oss för att sälja verksamheten.
Lars Pettersson, koncernchef för Bisnode