Bisnode tilldelas finansiering från Vinnova för att främja öppen innovation genom samarbete med startups

Bisnode erhåller 1,57 miljoner kronor i bidrag från Vinnova, inom utlysningen ”Öppen Innovation”. Finansieringen ska bidra till att främja nya samarbeten mellan Bisnode och olika startups, samt till att skapa nya företag.

Bisnode erhåller bidraget från Vinnova för att fortsätta arbetet med att driva innovationsprojekt med hjälp av data och analys. I samarbete med de svenska startup-företagen; Tölve, Boardeaser och Ifrågasätt Media kommer finansieringen göra det möjligt för Bisnode att starta specifika innovationsprojekt för små och medelstora företag fram till och med sommaren 2018.

”Vår satsning på öppen innovation skapar en unik möjlighet där startups kan få tillgång till både lokal och global data samt analytisk expertis från oss på Bisnode. Startup-företagen har ny spännande teknik och intressanta affärsmodeller, där vi ser att bidraget från Vinnova kommer göra att vi tillsammans kan skapa ny innovation på marknaden", säger Joachim Karlsson, Director of Innovation, på Bisnode.

"Det är med stor glädje som vi har mottagit Vinnovas beslut. Samarbetet med Bisnode kommer att ha en positiv inverkan på vår vidareutveckling av våra kommentarplatformar och utveckling av bolaget”, säger Gustav Hjärn, VD för Ifrågasätt Media.

Inom ramen för projektstödet kommer Bisnode även samarbeta med VentureLab. VentureLab är en organisation på Lunds universitet som uppmuntrar entreprenörskap och hjälper elever att förverkliga sina innovativa idéer. Bisnode och VentureLab kommer tillsammans arrangera ett hackathon i slutet av 2017. Andra projekt som valts för finansiering inom ramen för detta är Bisnodes ”Data accelerator” som är planerad att lanseras i början av 2018. Projektstödet uppgår till hälften av projektkostnaderna (cirka 3 miljoner kronor).

Joachim Karlsson, Director of Innovation, Bisnode

Email: j.k@bisnode.com

PRESSKONTAKT

Jenny Karlsson, PR and Communication Manager, Bisnode

jenny.karlsson@bisnode.com

Bisnode hjälper människor att fatta smarta beslut. Vi omvandlar data till insikter för att hjälpa beslutsfattare i både små dagliga frågor till stora strategiska beslut inom företag och organisationer i hela Europa. Vi är ca 2 100 medarbetare i 18 länder. Läs mer om Bisnode på www.bisnode.se.

Om Vinnova

Vinnova är Sveriges innovationsmyndighet. Vår uppgift är att bidra till hållbar tillväxt genom att förbättra förutsättningarna för innovation. Det gör vi främst genom att ge bidrag till innovationsprojekt och forskning som behövs för att utveckla nya lösningar. Vi satsar också långsiktigt på starka forsknings- och innovationsmiljöer.

Vinnova är en statlig myndighet under Näringsdepartementet och nationell kontaktmyndighet för EU:s ramprogram för forskning och innovation. Vi är också regeringens expertmyndighet inom det innovationspolitiska området. Vi är drygt 200 personer med kontor i Stockholm och Bryssel. www.vinnova.se

Joachim Karlsson, Director of Innovation, på Bisnode
Gustav Hjärn, VD för Ifrågasätt Media