Björn-Erik Karlsson ny Nordenchef på Bisnode

Björn-Erik Karlsson har utsetts till Nordenchef på Bisnode. Han kommer närmast från en tjänst som vice vd och HR-chef på Atea Sverige. Tillsammans med Lars Pettersson, tillträdande vd och koncernchef på Bisnode, har Björn-Erik Karlsson bildat en framgångsrik duo som har uppnått god tillväxt i en starkt föränderlig och konkurrensutsatt bransch.

Björn-Erik Karlsson har arbetat i ledande befattningar i den snabbväxande it-branschen i 25 år. Under sin karriär har han startat och drivit upp ett it-bolag som hade nästan hundra medarbetare för att sedan fortsätta inom Martinsson och Atea Sverige. Björn-Erik kommer senast från tjänsten som vice vd och HR-chef på Atea Sverige med en omsättning på 7 miljarder kronor och cirka 1 750 medarbetare.

”Björn-Erik Karlsson har värdefulla erfarenheter från den snabbrörliga it-branschen både som entreprenör och i ledande befattningar i stora organisationer. Hans förmåga att ena och motivera personer, team och företag att arbeta för ett gemensamt mål är välkänt. Enligt vår fastslagna strategi ska vi skapa tillväxt genom att finna och växla ut synergierna bland företagen i Bisnode-koncernen. Björn-Erik är rätt person att leda det arbetet i Norden”, säger Fredrik Åkerman, CFO samt
tillförordnad vd och koncernchef på Bisnode.

”Jag har arbetat inom IT-branschen i 25 år och nu ser jag fram emot att ta mig an utmaningen att möta omvärldens stora och föränderliga krav på förädlad digital affärsinformation. Bisnode befinner sig i en otroligt spännande position. Närheten till, och styrkan i, kundrelationerna kombinerat med organisationens samlade kompetens skapar goda möjligheter till fortsatt och större framgång”, säger Björn-Erik Karlsson, tillträdande Nordenchef på Bisnode.

Björn-Erik Karlsson har arbetat nära Lars Pettersson, tillträdande koncernchef på Bisnode, i 12 år. Tillsammans har de skapat organisk och förvärvsbaserad tillväxt i såväl god som vikande konjunktur genom att skapa stark teamkänsla och motivera medarbetarna att fokusera på de gemensamma målen.

Björn-Erik tillträder sin tjänst som Nordenchef den 1 februari 2012.

För ytterligare information:

Fredrik Åkerman, CFO och t.f. vd och koncernchef Bisnode
Mobil: +46 70 4 15 23 65
E-post: fredrik.akerman@bisnode.com

Björn-Erik Karlsson, tillträdande Nordenchef Bisnode

Telefon: +46 70 588 41 24

E-post: bjorn-erik.karlsson@atea.se

* Foto © Atea

Björn-Erik Karlsson har värdefulla erfarenheter från den snabbrörliga it-branschen både som entreprenör och i ledande befattningar i stora organisationer. Hans förmåga att ena och motivera personer, team och företag att arbeta för ett gemensamt mål är välkänt. Enligt vår fastslagna strategi ska vi skapa tillväxt genom att finna och växla ut synergierna bland företagen i Bisnode-koncernen. Björn-Erik är rätt person att leda det arbetet i Norden.
Fredrik Åkerman, tf vd och koncernchef Bisnode