Här är Sveriges Superföretag 2018

Idag presenteras 2018 års vinnare av Veckans Affärers och Bisnodes undersökning Sveriges Superföretag. Totalt 728 företag kvalar in på listan, vilket motsvarar omkring en promille av Sveriges alla företag.

-  Ett hyfsat internationellt konjunkturläge i kombination med en fortsatt stark hemmamarknad plus en expansiv ekonomisk politik, bidrar förstås starkt till utvecklingen för Superföretagen, säger Per Weidenman, analytiker på Bisnode.

Det är fjortonde året i rad som de mest högpresterande privata bolagen i svenskt näringsliv koras till Superföretag av data- och analysföretaget Bisnode och tidningen Veckans Affärer. Ett antal högt ställda kriterier måste uppfyllas för att bli ett Superföretag. Det handlar om att öka både omsättning och vinst samtidigt som företaget måste visa på stabilitet och långsiktighet i affären. Kriterierna måste uppfyllas minst fyra år i rad för att komma med på listan.

- Att presentera Superföretagen är en högtidsstund för Veckans Affärer varje år. Vi lyfter tillsammans med Bisnode de företag som presterat absolut bäst, inte bara det senaste året utan fyra år i rad. Jag är personligen mycket glad över att på detta sätt kunna hylla dessa företag och de personer som arbetar där varje dag, säger Åsa Uhlin, chefredaktör på Veckans Affärer.

- Vi vill hylla Sveriges hjältar, de som bygger Sverige med jobb och långsiktig värdeökning i näringslivet, säger Per Weidenman, analytiker på Bisnode. Att kunna se och lyfta fram trender och statistik hjälper enskilda företag att tydligare styra och se resultat av sina satsningar.

Fördjupad information om alla Superföretag, trender, analys och länsindelningar finns på: https://www.bisnode.se/superforetagen-2018

För mer information, vänligen kontakta:
Per Weidenman, analytiker på Bisnode, 070 674 88 45
Åsa Uhlin, chefredaktör på Veckans Affärer, 0766-269 662
Tomas Hedenius, presskontakt Bisnode, 070-247 29 02

Om Sveriges Superföretag 2018

Bakom Sveriges Superföretag står Veckans Affärer i samarbete med Bisnode Sverige. Företagen rankas utifrån de svenska aktiebolagens ekonomiska kapitalstruktur och finansiering under de senaste fyra åren. Listan innehåller alltså företag som under fyra års tid presterat bättre tillväxt än andra företag men som dessutom uppvisat en högre vinst, bättre avkastning, högre effektivitet och en starkare kapitalstruktur. Alla företag har en omsättning på minst 10 miljoner kronor under det senaste året. För undersökningen ansvarar Per Weidenman, analytiker på Bisnode.