Lars Pettersson ny VD för Bisnode

Lars Pettersson har utsetts till VD och koncernchef för Bisnode. Lars är idag VD för IT-företaget Ateas svenska verksamhet och är även ledamot i Bisnodes styrelse.

Lars Pettersson har bred erfarenhet från IT-industrin och kommer närmast från Atea, marknadsledande leverantör av IT-infrastruktur i Norden och Baltikum, där han varit VD för den svenska verksamheten sedan 2005. Dessförinnan har Lars varit koncernchef för Martinsson samt vd för och grundare av IT-företaget QD. Lars är född 1961 och utbildad civilekonom vid Umeå Universitet. Han är sedan våren 2011 ledamot i Bisnodes styrelse.

”Lars 20-åriga erfarenhet av att utveckla nya IT-baserade tjänster i nära samarbete med kunderna och att leverera resultat gör honom till en mycket lämplig VD för Bisnode. Lars främsta uppgift kommer vara att tillsammans med företagsledningen implementera den fastslagna strategin och affärsplanen och framför allt skapa organisk tillväxt”, säger Bisnodes styrelseordförande Håkan Ramsin.

”Jag är glad över möjligheten att kombinera min erfarenhet som VD och entreprenör inom såväl små som stora bolag i IT-branschen, med Bisnodes breda erbjudande av informationstjänster. Bisnode har stor potential att växa och utveckla nya tjänster i den snabbt föränderliga digitala världen vi lever i”, säger Lars Pettersson, tillträdande vd och koncernchef i Bisnode.

Lars Pettersson tillträder sin tjänst senast den 1 maj 2012 och efterträder Johan Wall som avgick som VD för Bisnode i början av oktober. Fredrik Åkerman, CFO och affärsområdeschef i Bisnode, är tillförordnad VD fram till och med att Lars Pettersson tillträder. I samband med tillträde som vd och koncernchef avgår Lars som ledamot i Bisnodes styrelse.

Håkan Ramsin, styrelseordförande Bisnode
E-post: hakan@ramsin.nu

Lars Pettersson, tillträdande vd och koncernchef
E-post: lars.pettersson@atea.se