Ny styrelseordförande i Bisnode

Vid årsstämman den 17 april föreslår valberedningen att välja sittande styrelseledamot Ingrid Engström till ny styrelseordförande. Ingrid har gedigen erfarenhet från informationsbranschen samt har som operativ i ledande befattningar skapat starka varumärken och kundfokuserade organisationer. Håkan Ramsin, tidigare styrelseordförande och CW Ros, styrelseledamot, avgår vid årsstämman. Valberedningen föreslår omval av övriga styrelseledamöter samt nyval av två internationellt branschkunniga personer.

Phil Cotter har mer än 20 års erfarenhet av kredit- och affärsinformationstjänster. Han kommer senast från affärsinformationsföretaget Experian, som VD för Experian UK och Global Business Line Leader, Business Information. Phil har under hela sin yrkesverksamma period arbetat i både operativa och strategiska ledande befattningar i ett snabbt expanderande globalt företag. Han har en akademisk examen som tandläkare vid Liverpool University.

Anders Eriksson är idag vd för Bonnier Business Press och medlem i koncernledning för Bonnier. Han är styrelseordförande för Dagbladet Børsen samt styrelseledamot i ytterligare 15 Bonnierföretag runtom i världen. Anders har tidigare erfarenhet som VD för Melbourne IT Digital Brand Services samt Europachef för Razorfish. Han har en masterexamen i ekonomi från Handelshögskolan i Stockholm.

Styrelsens sammansättning efter årsstämman:

• Ingrid Engström - ordförande
  • Anders Eriksson - styrelseledamot
  • Andreas Schönenberger - styrelseledamot
  • Henrik Joelsson - styrelseledamot
  • Jonas Nyrén - styrelseledamot
  • Jochen Gutbrod - styrelseledamot
  • Phil Cotter - styrelseledamot
  • Tommy Håkansson – arbetstagarrepresentant
  • Filippa Bylander - arbetstagarrepresentant
  • Cecilia Lundberg - suppleant

Läs mer om Bisnodes styrelse på www.bisnode.com

“Bisnode verkar i en spännande bransch och jag är glad över förtroendet att ta över som ordförande”, säger Ingrid Engström, tillträdande styrelseordförande för Bisnode.

”Ägarna vill tacka avgående styrelseordförande Håkan Ramsin samt styrelseledamot CW Ros för deras insatser i Bisnodes styrelse” säger Henrik Joelsson ledamot i styrelsen och Investment Director på Ratos.

Ingrid Engström, styrelseordförande (17 april)
E-post: ingrid.engstrom@bisnode.com

Lars Pettersson, CEO