SPAR-upphandlingen avbruten

Enligt SPAR-nämnden har beslut fattats om att avbryta upphandlingen gällande SPAR (Statens Person Adress Register) och regeringen har begärt vidare utredning. Bisnode handhar genom dotterbolaget Infodata AB drift och distribution av SPAR-information. SPAR-uppdraget har under 2007/2008 varit under offentlig upphandling och har nu avbrutits.

Under våren 2007 meddelade SPAR-nämnden att avtalet med Infodata AB, gällande drift och distribution av SPAR-information, kommer att upphöra att gälla från och med den 1 januari 2009, därefter inleddes en offentlig upphandling i ärendet. Denna upphandling är nu avbruten och regeringen har gett Skatteverket att i samverkan med SPAR-nämnden utreda hur övertagandet av ansvaret för SPAR kan genomföras till den 1 januari 2009. Utgångspunkten ska vara att tillhandahållandet av SPAR även fortsättningsvis ska ske rättssäkert och effektivt. Skatteverket får vidare i uppdrag att i utredningen samråda med sådana samhällsaktörer som berörs samt redovisa ekonomiska konsekvenser för såväl Skatteverket som för andra myndigheter och att vid behov redovisa alternativa lösningar.

- Infodata har sedan 1978 distribuerat och driftat SPAR-information i uppdrag åt SPAR-nämnden och den offentliga upphandling som skulle ha inneburit en förändrad konkurrenssituation är nu avbruten och ytterligare utredning är begärd. Vårt avtal löper som tidigare vidare till och med den 31 december 2008 och vi har idag ingen möjlighet att förutspå hur utredningen kommer att påverka oss därefter, utan vi avvaktar vidare information från Skatteverket, säger Peter Englisch, VD Infodata.

Infodata och andra bolag inom Bisnode koncernen, som också är återförsäljare och stora användare av SPAR, kommer att arbeta aktivt för att på ett effektivt sätt fortsätta att tillhandahålla personinformation i Sverige.