Fler kronobergare hos Kronofogden

Sundbyberg 2011-03-30

Fler kronobergare hos Kronofogden

För första gången på flera år minskar svenskarnas skulder hos Kronofogden. Kronobergs län går dock på tvärs mot den positiva utvecklingen. Här ökar antalet personer med Kronofogdeskulder.

Kredit- och affärsinformationsföretaget Soliditet har under lång tid kartlagt svenskarnas skulder hos Kronofogdemyndigheten. Svenskarnas sammanlagda skuld hos Kronofogden uppgick i mars 2011 till 60 miljarder kronor, vilket är en minskning med 2,7 procent på ett år. Även antalet med skuld har minskat något och uppgår nu till cirka 365 000 personer.
"Genom hela lågkonjunkturen har skulderna ökat i de flesta befolkningsgrupper. För första gången på flera år ser vi nu en tydlig minskning", säger Jonas Åkerman, vice VD för Soliditet.

Utvecklingen i Kronobergs län är dock betydligt dystrare, faktiskt svagast i landet. Här har antalet personer med skulder hos Kronofogden ökat med 106 personer (1,9 procent) till 5 551.
"Kronobergs län hade den mest negativa utvecklingen även för ett år sedan. Ökningen sker dock från en relativt låg nivå och är avtagande. Jag är övertygad om att Kronofogdeskulderna kommer att minska även här i takt med att konjunkturen och arbetsmarknaden förbättras", säger Jonas Åkerman.

Värmland har den mest positiva utvecklingen av antalet personer med skulder, följt av Örebros och Gävleborgs län. Se även grafik på nästa sida.

Hela rapporten finns att ladda ner på www.soliditet.se.

Kontaktperson: Jonas Åkerman, vice VD för AAA Soliditet AB Tel: 070-579 51 89 E-post: jonas.akerman@soliditet.se

För majoriteten av länen har antalet personer med skuld hos Kronofogden minskat. Värmland och Örebro har sedan förra året vänt markant från en ökning runt 3 % till en minskning i motsvarande storlek.