Kapade identiteter ökar i Malmö

Solna 2011-12-12

Kapade identiteter ökar i Malmö

Problemet med kapade identiteter fortsätter att växa. Nu har 271 malmöiter tvingats spärra sina personuppgifter så att bedragare inte kan ta fler krediter i deras namn.

Kapade identiteter är ett problem framför allt i storstäderna. De senaste åren har Malmö haft den kraftigaste tillväxten av bedrägerispärrade personer av de tre storstäderna. Det senaste året är det dock Göteborg som haft den snabbaste ökningen, Malmö kommer därefter medan Stockholm haft en lugnare utveckling.
"Det är anmärkningsvärt att problemet med kapade identiteter fortsätter att växa så snabbt. Vi misstänker att organiserade ligor ligger bakom ökningen. Polisen borde göra mer för att stoppa detta", säger Soliditets VD Patrik Attemark.

Att få sin identitet kapad innebär att en bedragare med hjälp av stulna kreditkortsnummer och andra personuppgifter köper dyra varor i någon annans namn och för någon annans pengar. Offret hamnar i värsta fall hos Kronofogden. Bedragarna är svåra att stoppa med mindre än att offret måste spärra sina personuppgifter hos Soliditet och andra kreditupplysningsföretag, vilket innebär att man inte kan få nya krediter.

I hela Sverige har 2 694 personer nu spärrat sina identiteter i Soliditets system, vilket är en ökning med 30 procent på ett år. "En växande grupp brottsoffer drabbas dubbelt. Först blir de utsatta för att en bedragare handlar för deras pengar. När de till slut lyckas stoppa bedrägerierna genom att spärra sina personuppgifter innebär själva spärren en olägenhet, oftast i flera år. Den med spärrade personuppgifter har svårt att exempelvis handla på avbetalning eller teckna nytt mobilabonnemang", säger Patrik Attemark.

Hela rapporten finns att ladda ned på www.soliditet.se

Kommentarer: Patrik Attemark, VD för AAA Soliditet Tel. 0708-38 40 92 E-post: patrik.attemark@soliditet.se

Information om undersökningen: Emilio Villegas, analyschef på AAA Soliditet E-post: emilio.villegas@soliditet.se Tel. 0709-47 11 15

Antal bedrägerispärrade identiteter, Malmö stad

Länsindelat

För att se länsindelat, vänligen se bifogad PDF fil.